Sprenger 8 meter i uka
Neste sommer skal den 150 meter lange Hærlandstunnelen åpnes for trafikk, og halve tunnelen er nå sprengt ut. Det blir en bred trefeltstunnel, som markerer overgangen mellom tofelts og firefelts veg på ny E18 gjennom Østfold.
Hærlandstunnelen ligger i den østre delen av E18 Melleby-Momarken gjennom Eidsberg kommune. Den nye vegen passerer her et høydedrag, og tunnel viste seg å være den beste løsningen, men arbeidet byr på utfordinger.
- Det skal bygges en trefelts tunnel, slik at profilen blir bredere enn vanlig, hele 16,75 meter. I tillegg er åsen er relativt lav, slik at det ikke må skytes for kraftige salver. Vi sprenger åtte meter i uka, sier byggeleder Roger Tollefsen i Statens vegvesen.
Etter hver salve skal all løs stein skal renskes vekk, og tunneltaket sikres med bolter. Ingen ønsker ulykker som følge av fallende stein. Geologer kontrollerer fortløpende arbeidet, og skal gi klarsignal før neste sprengning. Se bildeserien under.
Tollefsen regner med at sprengningsarbeidet er ferdig i løpet av oktober, og da starter etterarbeidet. Tunnelen skal kles innvending med betongelementer, og kabler og rør skal på plass. Bilistene skal kunne kjøre her om et år.
-
Bilde 1 av 19: I halvmørket jobber boreriggen seg inn i berget, for å lage en ekstra bred trefelts tunnel. Mannskaper fra entreprenøren NCC og Statens vegvesen inspiserer her arbeidet. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 2 av 19: I den østlige delen av E18 Melleby-Momarken ligger den nye Hærlandstunnelen, der veien krysser et skogkledd høydedrag (i den høyre delen av bildet, der den gule E18-veglinja blir sort). -
Bilde 3 av 19: Arbeidet med E18-tunnelen i Hærland begynte i mars 2013, og i april så det slik ut på østsiden, i retning svenskegrensen. Tunnelen skal bli 150 meter lang. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 4 av 19: I april var området utenfor åpningen ferdig sprengt ut, og arbeidet inne kunne gradvis begynne. Det har bydd på utfordringer, når det skal bygges en bred tunnel i en lav ås. Da blir det lite fjell igjen over tunnelgangen, og det må ikke sprenges for kraftige salver. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 5 av 19: Underveis i byggeprosessen skal geologene inn for å sjekke forholdene etter hver salve som sprenges. Fra venstre Ida Marie Bustnes, Åse Tukkensæter og Mari Hegge Krogstad. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 6 av 19: Tid for kontroll. Slik så det ut ved tunnelåpningen midt i august, og geologene er på vei inn. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 7 av 19: Halve tunnelen er nå sprengt ut (medio august) og det sprenges sakte men sikkert 8 meter i uka. Det er ikke mulig å skyte fulle salver på grunn av forholdene, og etter hver salve skal det inspiseres. Det er her montert en rekke sprøytebetongbuer, med armeringsjern, som en del av sikringsarbeidet. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 8 av 19: En stor og bred tunnel krever store anleggsmaskiner. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 9 av 19: Etter hver sprengning skal fjellet renskes og sikres. Denne boreriggen bidrar til dette. Inspeksjon av sprengningsområdet må også til, før arbeidet kan fortsette. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 10 av 19: Slik ser fjellveggen ut etter sprengning og rensk av løs stein. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 11 av 19: Steinrester på bunnen av tunnelen. Rensking av sprengstein og sikringsarbeid er nødvendig for at stein ikke skal falle ned fra tunneltaket, mens anleggsarbeidet pågår. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 12 av 19: Geologene oppsummerer resultatene,og gir signal om at arbeidet kan fortsette. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 13 av 19: Store bor lager hull i tunneltaket, der det skjøtes inn lange sikringsbolter for å forsterke taket, før man kan fortsette videre. Hvis det er dårlig berg, kreves det tyngre sikring. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 14 av 19: Nærbilde av boret. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 15 av 19: Full konstrasjon i førerhuset på boreriggen, der man kan styre bor og lift samtidig. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 16 av 19: Etter å ha fått klarsignal fra geologene, kan karene i NCC laste sikringsboltene på liften, før den sendes til væres. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 17 av 19: Det er høyt under taket i tunnelen, og lift må tas i bruk for å få mannskapene opp i riktig arbeidshøyde. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 18 av 19: Sikring av tunneltaket må fortsatt gjøres manuelt. Lange sikringsbolter tres opp i taket, og skrus fast, for å binde fjellet bedre sammen. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 19 av 19: Det er nå mulig å se lyset i enden av tunnelen, og i oktober ventes det at NCC har fått gjennomslag, med et sammenhengende hull gjennom åsen. Foto: Georg Ståle Brødholt