Største vegkontrakt i Østfold
Kontrakt for ny firefelts E18 Knapstad-Retvet er nå utlyst, til en anslått byggesum mellom 700 og 1000 millioner kroner. - Den største kontrakten for E18-prosjektet, og trolig den største vegkontrakten i Østfold noensinne, sier byggeleder Kaja Svenneby.
Det siste Stortinget gjorde før ferien, var å vedta finansiering og utbygging av E18 Knapstad-Retvet. Strekningen går gjennom Hobøl kommune, lengst nord i Østfold, og et stykke inn i nabofylket Akershus.
- Det er utrolig gøy å få være med på å sluttføre den såkalte Østfoldpakka. Dette vil gi bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet for alle vegfarende, sier byggeleder Kaja Svenneby i Statens vegvesen.
Krysser vernet vassdrag
Entreprenørene må levere sine tilbud innen 17.oktober. Planen er å skrive kontrakt i desember, slik at anleggsarbeidet kan starte ved årsskiftet. Det skal bygges seks kilometer med firefelts motorveg og ti ulike betongkonstruksjoner – både bruer og faunapassasjer.
- Det blir et spennende prosjekt der vi må ta særlige miljøhensyn, for ny E18 skal krysse et vernet vassdrag. Det er krevende grunnforhold i området, med mye leire, noe som stiller strenge krev til rensing, sier Svenneby.
Strenge miljøkrav
Det blir stor aktivitet rett nord for knutepunktet Elvestad, der Vegvesenets prosjektkontor og entreprenørens anleggsrigg skal etableres. Her skal det lages nytt kryss med avkjøring til fylkesvei 120 – for trafikk i retning Moss og Lillestrøm.
Ny E18 skal gå i bro over Hobølelva samme sted, og her skal det bankes ned over 3 km med stålpæler. Leirvannet som da kommer opp, kan ikke slippes ut i elva, men må renses spesielt. Dette er ledd i en avtale med Fylkesmannen i Østfold, som opprinnelig hadde innsigelser mot byggingen.
I tillegg skal det sprenges ut over 700.000 kubikkmeter med fjell i åsen på to sider av elva. Dette krever etablering av en rekke deponier, der det stilles strenge miljøkrav, for å hindre avrenning til vassdraget.
Bygger "Hobøl-kula"
Det blir og et nytt stort kryss lenger øst, ved Knapstad, der også nabokommunen Spydeberg får avkjøring fra E18. Her blir det parkeringsplass for busspendlere, såkalt "park and ride", og plasseringen vurderes som god.
Ved Knapstad skal det også bygges en rasteplass, med et eget landemerke i form av en rundt topp som er 20 meter høy og 150 meter i diameter. Den skal lages av steinmasser som har blitt til overs etter tidligere E18-utbygging.
I det samme området er planene klare for en bensinstasjon, og et nytt stort næringsområde for industri og lagervirksomhet ved Holtskogen.
Byggingen av E18 Knapstad-Retvet skal etter planen være ferdig høsten 2016.
For ytterligere informasjon, kontakt byggeleder Kaja Svenneby i Statens vegvesen på tlf. 416 03 605
Se full kunngjøring av E18 Knapstad-Retvet på Doffin
Se videoanimasjon av E18 Knapstad-Retvet
Se prosjektside for E18 Knapstad-Retvet
Fakta om anleggsarbeidet:
- Sprenging/masseflytting av berg: 735 000 kubikkmeter
- Masseflytting av jord: 815 000 kubikkmeter
- Bruer og andre betongkonstruksjoner: 10 stk
- Betong: 28 000 kubikkmeter
- Asfalt: 80 000 tonn
- Borede og utstøpte stålrørspeler: 3 100 meter
- Stålkjernepeler: 1 600 meter
- Lett/superlett fylling: 70 000 kubikkmeter
-
Bilde 1 av 13: På strekningen Knapstad-Retvet blir det seks kilometer med ny firefelts motorveg, fra Hobøl i Østfold og over fylkesgrensen mot Akershus. Foto: Statens vegvesen -
Bilde 2 av 13: Byggeleder Kaja Svenneby i Statens vegvesen gleder seg til å ta fatt på arbeidet i Hobøl. Hun forbereder nå byggestart i januar 2014. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 3 av 13: På dagens tofelts E18 gjennom Hobøl er hastigheten redusert til 70 km/t, mens øverste tillatte hastighet på ny firefelts E18 vil være 100 km/t. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 4 av 13: Rett nord for Elvestad, blir det et nytt stort kryss med avkjøring til fylkesvei 120. Herifra blir det forbindelse i retning Ringvoll/Moss i sør og Tomter/Lillestrøm i nord. (Blikkretning mot Ski/Akershus). Foto: Statens vegvesen -
Bilde 5 av 13: Området nord for Elvestad, der det nye krysset skal etableres. Det skal bygges ny bru over Hobølelva og avkjøring til fylkesvei 120. Bygningene på gården Nesset (til høyre i bildet) vil bli revet, og jorda fordelt til andre naboer som blir berørt av utbyggingen. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 6 av 13: Statens vegvesens E18-prosjektkontor skal i løpet av september måned flyttes til området nord for Elvestad. Det røde huset i forgrunnen skal rives, for å gi rom for riggen, mens det bakre blågrå huset blir stående og skal brukes som kontorer. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 7 av 13: Slik blir den nye avkjøringen fra E18 ved Jaren/Knapstad. Herifra blir det forbindelse til Knapstad og Spydeberg, og her vil også det nye næringsområdet ved Holtskogen komme. Det vil dessuten bli rasteplass og parkering for busspendlere. (Blikkretning mot Spydeberg/Ørje). Foto: Statens vegvesen -
Bilde 8 av 13: I dag stopper ny E18 gjennom Østfold i denne rundkjøringen ved Knapstad, men vegen skal nå forlenges i retning Ski. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 9 av 13: E18 gjennom Østfold er en viktig ferdselsåre for tungtrafikk til og fra utlandet. I rundkjøringen ved Knapstad går det i krabbefart, før turen fortsetter i retning Sverige. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 10 av 13: På E18 gjennom Østfold ligger andelen tungtransport rundt 15 prosent. I Hobøl passerer en tung bil hvert minutt hele døgnet, på en vegbredde ned mot 7,5 meter. Foto: Georg Ståle Brødholt -
Bilde 11 av 13: Slik blir ny E18 ved den ulykkesbelastede Fosshellinga, der det også vil bli bygget en viltpassasje i bru over veien. Dagens E18 kan ses til høyre i bildet. Foto: Statens vegvesen -
Bilde 12 av 13: I Fosshellinga er den totale vegbredden i dag åtte meter. Smal veg, en skarp kurve og fare for is i vegbanen, har forårsaket en rekke ulykker. Foto: SVV -
Bilde 13 av 13: Stopp. Her vil ny firefelts E18 foreløpig slutte, ved avkjøringen til Bergerveien i Ski kommune. (Blikkretning mot Hobøl/Østfold). Foto: Statens vegvesen