Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Helgen 15.-16. februar ble det gjort grunnboringer i jernbanesporene ved Høvik

Arbeidet skjedde natten til søndag mellom 22 og 06.30.

–Vi sjekket grunnforholdene for en om lag 450 meter lang vannledning, som skal krysse under jernbanen rett vest for Høvik stasjon, forteller byggeleder i Statens vegvesen, Katinka Wingerei Stenstad.

Grunnboringene ved jernbanen ga gode svar for Katinka Wingerei Stenstad og SVV. (Foto: Kjell Wold)

13 hull

Om lag 250 meter av vannledningen skal bores i berg under jernbanen, mens de resterende 200 meterne skal gå i løsmasser langs jernbanen.

Boring av vannledningen er del av forberedende arbeider ved Ramstadsletta, som etter planen skal begynne tidlig vinter 2020/21. Prosjektet er del av E18 Vestkorridoren.

Det er Statens vegvesens egne grunnborere som har stått for disse grunnundersøkelsene. Grunnborere er tilknyttet Statens vegvesens sitt eget veglaboratorium.

 

Grunnboringsmannskapet bestod av Niklas Wilhelm Eriksson, Kjell Moen, Lars Henning Hansen og Jon Reiersen. 

Grunnboringer for å finne berg under jernbanesporene. (Foto: Statens vegvesen)

–Vi har boret tretten hull over en strekning på vel 30 meter rett ned i fyllingen der jernbanesporene går Vi har kartlagt hvor langt ned det er til berg, forteller vegvesenets byggeleder.

Egne ressurser

–Vi bruker interne ressurser til disse arbeidene. Laboratoriet vårt har en egen borerigg med gummihjul som egner seg godt til å kjøre i jernbanespor uten å ødelegge dem.

Vannledningen skal kobles til en boligblokk med 37 boenheter. Den ligger tett på jernbanen i et område der det skal pågå omfattende spuntarbeider neste sommer.

Prosjektleder Katinka Wingerei Stenstad ved Høvik der det ble grunnboret. (Foto: Kjell Wold)

–Det er viktig å gjøre disse grunnundersøkelsene på et så tidlig tidspunkt som mulig i planleggingen av jobben, forklarer Katinka Wingerei Stenstad.

Jobben med forberedende arbeider Ramstadsletta markerer anleggsstart for E18 Vestkorridoren. Arbeidet skal etter planen lyses ut i april i år. Og planlagt anleggsstart er høsten 2020.

13 hull ble boret i jernbanesporene i februar. (Foto Statens vegvesen)

 

 

Grunnboringer i jernbanesporet ble utført av Vegvesenets egne mannskaper. (Foto: Statens vegvesen)