E39 Ålesund-Molde – vurdering av alternativ for kryssing av Romsdalsfjorden
Som oppdrag til Nasjonal transportplan 2022-2033 har Samferdselsdepartementet gitt i oppdrag å gjennomgå prosjekter for å finne enklere og bedre løsninger som kan redusere prosjekters kostnader, gjennomføringstid, risiko eller øker nytten/måloppnåelsen uten at dette påvirker hovedhensikten og målene for prosjektet. Som en oppfølging av dette har Statens vegvesen har vurdert alternativer for hvordan E39 Ålesund-Molde best kan krysse Romsdalsfjorden. Det er sett på to traséer for ferjefrie alternativer, «Møreaksen» og «Romsdalsaksen», og alternativ med høyfrekvent ferjetilbud.
Det er «Møreaksen» med 2/3-felts veg og 90 km/t som kommer best ut når vi ser på kostnader og virkninger.
- Funnene i denne rapporten gir ikke grunn til å anbefale at det iverksettes en ny konseptvalgutredning, sier seniorrådgiver Håvard Austvik i Statens vegvesen.
De ulike alternativene har ulike styrker og svakheter:
- «Møreaksen» har lavest kostnader og god nette nytte per budsjettkrone. Dette er viktige kriterier i prioriteringen i Nasjonal transportplan.
- «Romsdalsaksen» gir minst økning i utslipp av klimagasser av de ferjefrie alternativene.
- Bare «Møreaksen» innfrir målet fra konseptvalgutredningen om økt pendlingsomland til byene.
- «Romsdalsaksen» vil få innsigelser knyttet til natur- og kulturvern samt friluftsliv.
Kvalitetssikrede vurderinger
Det er fagmiljøet rundt E39 Bjørnafjorden og eksterne konsulenter som har vurdert tekniske sider og kostnader for de store bruene. Vegdirektoratet har kvalitetssikret alle kostnader og virkninger.
- Det har vært viktig for Vegvesenet å lage en utredning som er objektiv, har et faglig sterkt grunnlag og svarer på flest mulig av de spørsmål folk stiller seg, sier Austvik.
Rapporten med vedlegg og presentasjonen fra dagens pressekonferanse er tilgjengelig for nedlastning til høyre på denne siden, se under "Last ned".
Kontaktperson i Statens vegvesen:
Seniorrådgiver Håvard Austvik, telefon 900 94 839
-
Bilde 1 av 16: Ferjefrie alternativer som er vurdert. (Illustrasjon: Brit Elve Strand, Statens vegvesen) Foto: Brit Elve Strand -
Bilde 2 av 16: Hjelvika. (Illustrasjon: Statens vegvesen) -
Bilde 3 av 16: Hjelvika-Sekken. (Illustrasjon: Aas-Jakobsen) -
Bilde 4 av 16: Hjelvika-Sekken. (Illustrasjon: Aas-Jakobsen) -
Bilde 5 av 16: Sekken. (Illustrasjon: Statens vegvesen) Foto: Statens vegvesen -
Bilde 6 av 16: Sekken-Veøya. (Illustrasjon: Aas-Jakobsen) Foto: Aas-Jakobsen -
Bilde 7 av 16: Sekken-Veøya. (Illustrasjon: Aas-Jakobsen) Foto: Aas-Jakobsen -
Bilde 8 av 16: Veøya. (Illustrasjon: Statens vegvesen) Foto: Statens vegvesen -
Bilde 9 av 16: Veøya. (Illustrasjon: Statens vegvesen) Foto: Statens vegvesen -
Bilde 10 av 16: Veøya-Sølsnes. (Illustrasjon: Aas-Jakobsen) Foto: Aas-Jakobsen -
Bilde 11 av 16: Skålahalvøya. (Illustrasjon: Statens vegvesen) Foto: Statens vegvesen -
Bilde 12 av 16: Grønnes-Lønset. (Illustrasjon: Aas-Jakobsen) Foto: Aas-Jakobsen -
Bilde 13 av 16: Grønnes-Lønset. (Illustrasjon: Aas-Jakobsen) Foto: Aas-Jakobsen -
Bilde 14 av 16: Tresfjorden. (Illustrasjon: Statens vegvesen) Foto: Statens vegvesen -
Bilde 15 av 16: Estimert trafikk (ÅDT) over fjordene på E39 i 2050. Tabellen viser trafikk i 2050 med dagens ferjetilbud, høgfrekvent ferjetilbud og med utbedret og ferjefri E39. (Illustrasjon: Statens vegvesen) Foto: Statens vegvesen -
Bilde 16 av 16: Kostnader E39 Ålesund-Molde. (Illustrasjon: Statens vegvesen) Foto: Statens vegvesen