3D-illustrasjoner
-
-
Bilde 1 av 15: Området ved Gartnerløkka sett fra Baneheia vestover mot Quadrum og ferjehavna. (3D-illustrasjon: Rambøll) Foto: Rambøll -
Bilde 2 av 15: Gartnerløkka og Banehaven-området sett fra sør mot Baneheia. Illustrasjonen viser Gartnerløkkakrysset og gangbru fra Banehaven over E18 til Tordenskjolds gate. Gangbrua har heis ved nettstasjon til Agder Energi. (3D-illustrasjon: Rambøll) Foto: Rambøll -
Bilde 3 av 15: Krysset på Gartnerløkka sett fra Vestre Strandgate, med Hånesbygget til høyre og Quadrum til venstre. Siktakse mot Baneheia opprettholdes. Vestre Strandgate heves noe opp mot den nye rundkjøringen. (3D-illustrasjon: Rambøll) Foto: Rambøll -
Bilde 4 av 15: Sykkelekspressvegen krysser jernbanen i separat bru, sett fra øst ved kirkegården over mot Arkivet. Ved Samsen er det forbindelse til Møllevannsveien, og til sentrum under E18/E39 og langs Havnegata. (3D-illustrasjon: Rambøll) Foto: Rambøll -
Bilde 5 av 15: Illustrasjonen er fra Møllevannsveien sett mot havneområdet med Samsen til venstre og Arkivet til høyre. Ny bru ligger lavere enn dagens høybru, men vil likevel ta noe utsikt mot havna. Kulvert for gang- og sykkelveg under E18/E39 er lagt i siktaksen mot fjorden. (3D-illustrasjon: Rambøll) Foto: Rambøll -
Bilde 6 av 15: Løsning over jernbanen og ferjehavna. Ny Havnegate går i bru ut fra rundkjøringen ved Arkivet og følger deretter ned langs nye jernbanespor ved Kristiansand stasjon. Nye spor til ferjehavna passerer under bruene og følger Havnegata på vestsiden mot ferjehavna. Gang- og sykkelveg kommer i kulvert under E18/E39 og følger langs Havnegata mot jernbanestasjonen. (3D-illustrasjon: Rambøll) Foto: Rambøll -
Bilde 7 av 15: Krysset ved Arkivet. Havneområdet i forgrunnen. Arkivet og Samsen kulturhus bak sykkelekspressvegen. Ny ferjeadkomst fra krysset ved Arkivet ned til vestre del av ferjehavna. (3D-illustrasjon: Rambøll) Foto: Rambøll -
Bilde 8 av 15: Ny adkomstløsning til Statoils tankanlegg fra havneområdet. Sykkelekspressvegen krysser E39 på ny gang- og sykkelbru. (3D-illustrasjon: Rambøll) Foto: Rambøll -
Bilde 9 av 15: Kolsdalen sett fra Duekniben. Glencore ligger til venstre i bildet. (3D-illustrasjon: Rambøll) Foto: Rambøll -
Bilde 10 av 15: Veganlegget i Kolsdalen, sett fra øst. Vågsbygd-tunnelene er like til venstre for rundkjøringen. Sykkelveg til Hannevikdalen ligger i tunnelen helt til venstre. Nye tunneler til E39 under Hannevikåsen er til høyre i bildet. Ved tunnelportalene ligger nye parkeringsplasser for Glencore. (3D-illustrasjon: Rambøll) Foto: Rambøll -
Bilde 11 av 15: Hannevikdalen og Kartheikrysset sett fra øst. Kartheiveien kommer inn fra venstre. Rundkjøringen er kryss med Hellemyrbakken. Krysset er forskjøvet oppover i forhold til dagens plassering. Sykkelveg med fortau ligger til høyre i bildet og krysser under Hellemyrbakken i kulvert. Meieriet ligger bak rundkjøringen og bebyggelsen i Eigevannskollen til høyre. (3D-illustrasjon: Rambøll) Foto: Rambøll -
Bilde 12 av 15: Kartheikrysset sett fra vest. E39-tunnelene går i løsmassetunnel under kryssområdet før de går over til fjelltunnel under Hannevikåsen. Meieriet til venstre i bildet. (3D-illustrasjon: Rambøll) Foto: Rambøll -
Bilde 13 av 15: Sykkelekspressvegen sett fra vest for Arkivet og østover mot sentrum. (3D-illustrasjon: Rambøll) Foto: Rambøll -
Bilde 14 av 15: Valgt løsning for gang- og sykkelvegen ved Gartnerløkka. Sykkelveg fra Setesdalsvegen/rv. 9 videreføres langs Banehaven, forbi tunnelportalen og videre bort til Kirkegata. Denne videreføres som gatetun opp til sykkelvegen, og forbinder denne med sentrum. (3D-illustrasjon: Rambøll) Foto: Rambøll -
Bilde 15 av 15: Ny adkomst til Samsen kulturhus. Biladkomsten fra nåværende E39 utgår. Adkomst skjer både til og fra via Møllevannsveien. Ny plass foran Samsen kulturhus. Sykkelekspressvegen er lagt i bru over kulvert, som har forbindelse til gang- og sykkelveg til ferjehavna og langs Havnegata mot sentrum. (3D-illustrasjon: Rambøll) Foto: Rambøll