Bakgrunn for oppgradering
Bygdøylokket ble først bygget på 50- og 60-tallet og senere bygget om på 2000-tallet. Sjølystlokket sto ferdig i 2003.
![Bygdøylokket fra våren 2023](/contentassets/c4062e415d7c43d4a9667082d59d3b6d/bygdoylokket-medium.jpg?width=768&mode=crop)
Bygdøylokket består av et betonglokk over E18. E18 går under lokket og har fire kjørefelter, to i hver retning. På toppen av lokket er det en rundkjøring. Betongkonstruksjonen på Bygdøy er modent for rehabilitering.
![Sjølystlokket fra våren 2023](/contentassets/c568196cb5de4176b867ba0bab10d8e2/sjolystlokket-retning-ost-medium.jpg?width=768&mode=crop)
Sjølystlokket sto ferdig i 2003 og består av et betonglokk over E18. E18 går under lokket og har tre kjørefelt i hver retning. I tillegg er det av- og påkjøringsramper i vestre ende av lokket. Oppe på lokket er det grøntarealer og gangveg. Sjølystlokket er 167 meter langt og ca. 30 meter bredt.
Hoffselva krysser Sjølystlokket under E18 i rør og leder vannet ut i Bestumkilen. Røret er i dårlig forfatning, og har gitt setningsskader i kjørebanen til E18. Rørundergangen er også en flaskehals mot Bestumkilen, og tilfredsstiller ikke nye krav til dimensjonering for 200-års flom.