Artikkelen er fra 2013, og innholdet kan være utdatert.

Seks busslinjer, flere avganger i timen og buss hele dagen. En fersk rapport foreslår hvordan Harstadpakken kan legge til rette for fremtidens bussnett i Harstad.

Harstadpakken skal gi Harstad et nytt og moderne busstilbud, og det er etablert en egen kollektivgruppe som jobber spesielt med dette. Arbeidsgruppen ledes av Troms fylkeskommune og består ellers av Harstad kommune, Statens vegvesen, Boreal Transport Nord og Troms fylkestrafikk.

Tidlig i 2013 fikk konsulentbyrået Gustav Nielsen Consulting i oppdrag å vurdere hvordan Harstadpakken kan få flere til å bruke buss, og nå har de levert en rapport som foreslår vegen videre.

– Dette er en god og spennende rapport som vi tar med oss i den videre planleggingen av fremtidens bussnett i Harstad, sier fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms fylkeskommune, Terje Olsen.

Enklere og bedre
Dagens tilbud består av mange busslinjer som starter opp og ender i Harstad sentrum. Rutetidene oppleves som uoversiktlige og det generelle busstilbudet er mange steder tynt, spesielt på ettermiddag og kveld.

Etter en vellykket modell fra andre byer, som for eksempel Bodø, foreslår rapporten at det etableres et enkelt og tydelig linjenett som er gjennomgående. Dette betyr at man kan reise direkte mellom bydelene i Harstad, og eventuelt bytte buss i ulike knutepunkter. Dette vil gi et mer fleksibelt rutenett, og man trenger ikke nødvendigvis å bytte buss i sentrum.  

Kombinert med flere avganger på hovedrutene og faste og enkle rutetider for alle linjer, vil dette føre til at de aller fleste får et vesentlig bedre busstilbud enn det de har pr. i dag.
 
Slik kan det løses
Rapporten foreslår at det gjøres en kraftig ryddejobb for å få dette til:

  • Samle dagens busslinjer til 6 bybusslinjer, med økt frekvens
  • Alle linjer skal ha minimum én avgang i timen i tidsrommet 06.30-20.00
  • Minimum 2 avganger pr. time på de 4 mest trafikkerte linjene i tidsrommet 06.30-20.00
  • Enkelt betalingssystem
  • Gjennomgående bussruter mellom nord og sør uten opphold i sentrum

– Løsningen som skisseres i denne rapporten vil gi Harstad et rutenett som er enkelt, effektivt og forutsigbart. Det vil gi en god og attraktiv løsning som vil gjøre at flere harstadværinger tar bussen, sier Terje Olsen.

Noen utfordringer
Selv om den foreslåtte løsningen vil gi et langt bedre busstilbud for de fleste i Harstad, legges det ikke skjul på at det for noen også vil innebære endringer.

Ved at busslinjene samles må en del av de som i dag er vant til å ha buss rett i nærheten av der de bor, kanskje regne med å gå litt lenger før de kommer til en av busslinjene.

I tillegg ligger i dag holdeplassene mange steder svært tett. Mange stopp betyr økt kjøre- og reisetid og for å gjøre bussdriften mer effektiv foreslås det å redusere antallet holdeplasser langs rutene.

Det betyr igjen at noen harstadværinger nødvendigvis må gå litt lenger for å komme seg til og fra bussen. Fordelen er at det vil gå langt flere busser i timen forbi disse holdeplassene, slik at ventetiden vil bli vesentlig kortere.

– Mange flere i Harstad vil få ett busstilbud som er langt bedre enn det er i dag, sier Terje Olsen.

140 millioner kroner på kollektivtiltak
Samlet skal det brukes 140 millioner kroner (2011) på kollektivsatsningen i Harstadpakken, men rapporten signaliserer at dette kan være i knappeste laget.

– Nå er det satt av betydelige midler til kollektivtiltak i Harstadpakken, men disse midlene vil ikke dekke 100 prosent av det som er foreslått i rapporten. Uansett hvordan vi løser dette vil vi nok måtte gjøre tilpasninger i starten og ha som målsetning at vi får økt tilskuddsnivået på sikt, forklarer Terje Olsen.

Vegen videre
Innen relativt kort tid legges det opp til at utredningen og forslaget til konsept skal opp til behandling i styringsgruppen for Harstadpakken samt til behandling i fylkesrådet. Deretter starter jobben med å planlegge innføringen av det nye busskonseptet.

– Denne rapporten er også et viktig innspill til arbeidet som er satt i gang med den nye sentrumsplanen. Blant annet vil løsningen som foreslås i rapporten gjøre at busstasjonen i Harstad sentrum blir overflødig, noe som vil frigjøre et stort areal midt i byen, sier Terje Olsen.

Målet er at ny bussløsning i Harstad skal være i drift fra 2017.

Kontakt
Terje Olsen, fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms fylkeskommune
Mobil: 924 67 214


 

Slik foreslår rapporten at de nye busslinjene i Harstad skal se ut. Illustrasjon: Truls Lange, Civitas
Aktuelt for fylke(r): Troms og Finnmark