Generell informasjon om fjelloverganger
Når vi må innføre kolonnekjøring eller stenge en fjellovergang, er det for å ivareta din sikkerhet.
På riksveinettet i Norge er det 23 fjelloverganger. Vi gjør alt vi kan for å holde overgangene åpne for fri ferdsel året rundet, men på vinterstid kan været gjøre det umulig.
For å ivareta din sikkerhet som trafikant må vi iblant innføre kolonnekjøring og i noen tilfeller stenge fjelloverganger helt.
Kolonnekjøring
Mange av strekningene får kolonnekjøring når vær- og kjøreforholdene gjør det uforsvarlig å kjøre alene. Da loser brøytemannskapene deg trygt over fjellet, med én brøytebil foran kolonnen og én bak.
Husk full tank eller fulladet batteri på bilen når du skal kjøre i kolonne, varme klær, mat og varmt drikke.
Stengte fjelloverganger
Iblant er været så dårlig at det er umulig å holde fjellovergangene åpne. Da må vi stenge dem for all trafikk.
Når fjellovergangene er stengt, er veien sperret med bom. Det er viktig at du ikke tar seg forbi en bom selv om været kanskje ikke ser så dårlig ut. Oppe på fjellet kan det være verre enn ved bommen.
Når veien er stengt, jobber mannskapene fortsatt med å brøyte veien, så sant det er forsvarlig. Dette er for å kunne åpne veien igjen så fort som mulig når været tillater det.
Fjelloverganger på riksveinettet
Sør-Norge
E6 Dovrefjell
E16 Filefjell
E39 Ørskogfjellet
E39 Fursetfjellet
E134 Haukelifjell
Rv. 3 Kvikne
Rv. 7 Hardangervidda
Rv. 9 Hovden – Haukeli
Rv. 13 Vikafjellet
Rv. 15 Strynefjellet
Rv. 52 Hemsedalsfjellet
Nord-Norge
E6 Saltfjellet
E6 Kråkmofjellet
E6 Gratangsfjellet
E6 Kvænangsfjellet
E6 Sennalandet
E6 Hatter
E10 Bjørnfjell
E12 Umbukta
E69 Skarsvåg - Nordkapp
Rv. 73 Krutfjellet
Rv. 77 Graddis
Rv. 94 Kvalsund bru - Hammerfest