Slik kjører du i kolonne
Forbered deg til turen ved å ha fulladet batteri eller full tank på bilen.
Det er alltid en brøytebil eller en ledebil både foran og bak i kolonnen. Sjåførene av brøytebilen og ledebilen har kontakt med hverandre hele tiden. Sjåføren av brøytebilen kan stanse kolonnen med jevne mellomrom for å sjekke at alle er med.
På dager med mye trafikk kan det være lang ventetid for å få kjøre i kolonne. Det er derfor lurt å sjekke trafikkmeldinger og vurdere andre kjøreruter hvis det er mulig.
Slik forbereder du deg til turen
Før du reiser, bør du sørge for å ha fulladet batteri eller nok drivstoff på tanken. Det er ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene.
- Ha lykt, slepetau og snøspade lett tilgjengelig.
- Det er lurt å ha med mat og varm drikke.
- Ta med varme klær og vintersko.
Underveis på turen
Hvis det er minusgrader ute, lar du lufteanlegget forsyne frontruten med kald luft. Det hindrer ising.
- Bruk nødblink.
- Har du tåkelys, bruk dem.
- Hold øyekontakt med bilen foran.
- Hold mest mulig jevn hastighet og følg kolonnen.
- Ikke kjør ut av kolonnen eller forsøk å snu.
Hvis du må stoppe eller det blir stopp i kolonnen, må du ikke bevege deg bort fra bilen. Det kan være livsfarlig.
Trafikksikkerhet når du kjører i kolonne
Av hensyn til trafikantenes sikkerhet er det begrensninger på hvor mange som får være med i hver kolonne. Det skal ikke skal være flere mennesker i en kolonne enn redningsmannskapene har kapasitet til å redde ut.
Av sikkerhetshensyn skal det heller ikke være mer enn én kolonne på strekningen om gangen.
Brøytemannskapene kan avvise trafikanter de forstår kan komme til å få problemer med å bli med i kolonnen. Det kan være personer som ikke har tilstrekkelig varme klær, kjøretøy som har tekniske mangler, eller kjøretøy som ikke er tilstrekkelig «skodd» for slik kjøring.