Elektro jobber på høytrykk – mest «innmat» gjenstår
Selv om stolper og armatur langs store deler av E134 er kommet på plass, er det fortsatt mye elektroarbeid som gjenstår – og som du som bilist ikke ser.
–Alle de 17 tekniske byggene langs veglinjen og i tunnelene er på plass, men innmaten disse skal fylles med gjenstår det fortsatt en god del arbeid med, forteller byggeleder for elektro Hans Olav Dalen i Statens vegvesen.
Styres fra VTS i Porsgrunn
Når alle elektrokomponenter er installert, koblet opp og testet ut før vegåpning i 2020, vil trafikken på hele veganlegget E134 Damåsen-Saggrenda bli overvåket og styrt fra VTS i Porsgrunn
Som vi har informert om tidligere er det over 350 kilometer med ledninger og kabler som skal sørge for strømforsyningen til de mange elektroinstallasjonene langs vegen og i tunnelene.
17 "sentraler"
Dette tar tid å koble opp samtidig som hektisk vegarbeider gjør at elektroentreprenøren ABB og Nettpartner ikke har tilgang over hele veganlegget ennå fordi de også er i innspurten.
Strømmen som fordeles ut fra de 17 tekniske byggene skal sørge for langt mer enn vegbelysning. De skal også betjene hundrevis av skilt, kameraer, bommer, vifter og annet sikkerhets- og styringsutstyr som vegen og tunnelene er proppfulle av.
Ser alt i Grenland
Det å drifte et moderne veganlegg i dag er altså langt mer enn å sørge for belysning langs en vegstrekning.
Når all strømmen er koblet opp mot alle installasjoner langs vegen både i dagen og i tunnelene kreves det til slutt noen uker med prøving og uttesting mot Vegtrafikksentralen (VTS) i Region sør i Porsgrunn.
Her er byggene:
Fra Damåsen i øst til Kobbervollane i vest fordeler de 17 tekniske byggene som en kan si er veganleggets strømsentraler seg slik:
Vollåstunnelen vest og øst: 2
Kisgruveveien/Saggrendakrysset 1
Moanetunnelen øst 1
Svartåstunnelen 4 (2 i tunnelen, 2 utenfor på hver side)
Kongsbergtunnelen 7 (5 i tunnelen og 2 utenfor på hver side)
Bomboder 2