Måler lufta i asfalten
Her måles luftfylte hulrom i den nylagte asfalten på E134 i Saggrenda
–Vi bruker dette instrumentet som kalles isotopmåler til å måle hulrommet i asfalten, forteller Johan Fredrik Bjerknes i Statens vegvesen.
I dette tilfellet brukes et måleinstrument som kalles Troxler. Det finnes også andre typer instrumenter.
Hulromprosenten for slitelag skal i hovedsak ligge imellom 2 og 5%. På noen bindlag godtas inntil 7% hulrom og på noen bærelag godtas inntil 15%, forklarer Bjerknes.
Hvis hulrommene i den nylagte asfalten består av for mye luft gir det dårligere holdbarhet. Høy hulromprosent kan føre til etterkomprimering/setningsskader og at asfalten slites raskere. Det vil si at vi får uønskede hjulspor og kortere levetid på asfalten.
Bjerknes understreker at å måle med isotopmåler ikke gir noe fasitsvar, men en god indikasjon. I tvilstilfeller borer man ut en kjerneprøve av asfalten, som sendes til analyse i laboratorium.