Artikkelen er fra 2020, og innholdet kan være utdatert.

Kongsberg brannvesen testet utrykning i nye E134-tunneler. Og konklusjonen er: Det går raskere og tryggere inn til sentrum

Tankbilen var først ut av 1,5 km lange Svartåstunnelen. (Foto: Kjell Wold)

Brannvesenet fikk en fin gjennomkjøring torsdag, da de for første gang testet utrykning i tre av de fire nye E134-tunnelene i byen.

Tre kjøretøyer testet utrykningsruter og responstid fra stasjonen på Kongsgårdmoen innover mot byen via Svartåstunnelen og Kongsbergtunnelen.

Nyttig utrykningstest i nye E134-tunneler i Kongsberg. (Foto: Kjell Wold)

Tredje og siste testkjøring gikk andre vegen, vestover mot Vollåstunnelen i Saggrenda.

–Vi er positivt overrasket. Nå kommer vi betydelig raskere og ikke minst tryggere inn til byen, forteller Tore Rakvåg i Kongsberg brannvesen.

Statens vegvesen sørget for at stengte porter inn til veganlegget både på Trollerudmoen og Tislegård ble åpnet og lukket slik at brannvesenets testkjøring foregikk trygt og enkelt.

Siste testtur gikk til Saggrenda og Vollåstunnelen. (Foto: Kjell Wold)

På de delene av E134-anlegget i Kongsberg der det allerede er satt på trafikk gikk utrykningen under fulle sirener. Det gjaldt blant annet fra Sellikdalen over Kongsberg bru og nordover fra Gomsrud mot Tislegård og sentrum/sykehuset.

På tilbaketuren fra Kongsbergtunnelen mot Trollerudmoen svingte en av utrykningsbilene innom den nye vegen til Teknologiparken og Steglet.

Testkjøringen til Kongsberg brannvesen så ut til å fungere helt etter planen.

 

 

Ut av Svartåstunnelen med fulle sirener. Nå kommer Kongsberg brannvesen seg både hurtigere og tryggere inn til byen ved utrykning fra stasjonen på Kongsgårdmoen. (Foto: Kjell Wold)
Aktuelt for fylke(r): Viken