Geir Hartz Jørgensen
- Telefon:
- E-post:
E10 mellom Fiskebøl og Napp skal sikres mot skred, vind og bølger og eksisterende trasé skal punktutbedres.
Strekningen E10 Fiskebøl–Nappstraumen er ikke omtalt i Nasjonal transportplan (NTP) 2022–2033.
Statens vegvesen vil fra 2022 utarbeide statlig planprogram for strekningen, med formål om å fastsette trasé for vegen og avklare kostnadsrammer.
Strekningen E10 Fiskebøl–Nappstraumen er en del av konseptvalgutredningen (KVU) for E10 Fiskebøl–Å. Store deler av strekningen har lav standard og mangler gul midtlinje. Vegen har mange flaskehalser og er utsatt for naturfareelementer som skred, vind og bølger. Strekningen er Nasjonal turistveg, og deler av E10 i Lofoten inngår i Nasjonal sykkelrute.
Strekningen E10 Fiskebøl–Å er i nasjonal transportplan delt i to prosjekter:
Planprogrammet for E10 Fiskebøl–Nappstraumen går gjennom kommunene Hadsel, Vågan og Vestvågøy. Det skal gjennomføres som et statlig planprogram som fastsettes og godkjennes av Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD).
Det vil bli varslet planoppstart for planarbeidet i løpet av 2022 og forslag til statlig planprogram vil bli sendt på høring og lagt ut til offentlig ettersyn.
Prosjektet skal gi redusert reisetid i Lofoten og bidra til et mer robust transportsystem:
Vegprosjektet E10 Fiskebøl–Nappstraumen har bakgrunn i overordnet konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl–Å, fra 2015. Konseptvalgutredningen peker på behovet for et transportsystem som knytter Lofotregionen tettere sammen, opprettholder og utvikler gode forbindelser til naboregionene og legger til rette for bedre forbindelser til Oslo og utlandet.
Samferdselsdepartementet har i tillegg besluttet at prosjektet skal ta igjen forfall, sikre mot skred, vind og bølger, utbedre flaskehalser, forbedre stopp- og parkeringsplasser og inkludere tiltak for gående og syklende.