Statens vegvesen vurderer flere alternativer på E10 gjennom Lofoten
— Statens vegvesen tar med seg flere nye løsninger i arbeidet med å planlegge «ny» E10 gjennom Lofoten, blant annet når det gjelder rassikring i Flakstad.
Nyheter fra prosjektet E10 Lofoten.
— Statens vegvesen tar med seg flere nye løsninger i arbeidet med å planlegge «ny» E10 gjennom Lofoten, blant annet når det gjelder rassikring i Flakstad.
— Mandag 25. juni ble det avholdt et første møte i det som skal være den politiske referansegruppen for vegprosjektet som foreløpig kalles for E10 Lofoten.
— Samferdselsdepartementet har besluttet at det skal planlegges en utbedring av E10 som inkluderer innkorting av vegen over Flakstadpollen og gjennom Lyngværfjellet.
— Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen om å sende Konseptvalgutredningen for E10 gjennom Lofoten ut på høring slik at den kan behandles av berørte kommuner og Nordland fylkeskommune før jul.
— Statens vegvesen anbefaler tiltak som korter inn E10 gjennom Lofoten med 24 kilometer fra dagens 160 kilometer. Vegen skal også sikres mot ras og annen naturfare og legges bedre til rette for syklister.
— I morgen, onsdag 2. september presenterer Statens vegvesen sine anbefalinger for framtidas vegløsninger i Lofoten.
— Anbefalingene for framtidas E10 gjennom Lofoten kommer etter sommerferien.
— Skal det bygges flere mil ny veg gjennom Lofoten eller skal dagens veg forsterkes og utvides i bredden? Det blir et hovedspørsmål i Statens vegvesens utredning om framtidas transportløsninger for Lofoten.
— Statens vegvesen anbefaler at ferga mellom Bodø og Vest-Lofoten skal gå til Moskenes også i framtida.
— Å bygge helt ny veg over Vestvågøy kan bli rimeligere enn å oppgradere dagens veg. Det går fram av beregninger Statens vegvesen har gjort i forbindelse med utredningen om framtidas E10 gjennom Lofoten.