Storflyplass og felles byregion ble hovedsaker
Ny storflyplass i Lofoten og kortere veg mellom Leknes og Svolvær var de to store hovedsatsingene som pekte seg ut under ideverkstedet Statens vegvesen arrangerte om Framtidas Lofoten.
I to dager har representanter for kommuner, næringsliv og andre transportbrukere i Lofoten vært samlet for å diskutere behov og tegne løsninger på kartet. Dette er en del av Statens vegvesens arbeid med konseptvalgutredning (KVU) for Lofoten.
Vegstandard og stopp-plasser
Vegstandarden var også noe som opptok møtedeltakerne. Store deler av E10 gjennom Lofoten er smal og svingete, og bebyggelsen ligger inntil vegen. Det er særlig mange avkjøringer rundt byene Leknes og Svolvær, noe som gir dårlig framkommelighet og øker faren for trafikkulykker.
Et problem for alle typer trafikanter, er mangel på stoppsteder. Det er behov for både flere toaletter, hvileplasser som er store nok for vogntog og for steder der turister kan stoppe for å fotografere eller nyte utsikten.
Innkorting av vegen
Et enkeltprosjekt som pekte seg ut, er den såkalte Bainvegen over Flakstadpollen. Da slipper man unna et rasfarlig parti, samtidig som vegen blir mange kilometer kortere.
Innkorting av avstanden mellom Leknes og Svolvær var også noe deltakerne på ideverkstedet satte høyt på prioriteringslista. I tillegg til å gi tryggere trafikkutvikling, har de to byene mulighet til å styrkes som felles bo-, arbeids- og serviceregion. En fullstendig omlegging av vegen kan halvere reisetida mellom Svolvær og Leknes fra en time i dag til rundt en halvtime.
Mange forslag
Deltakerne ble oppfordret til å være kreative og se muligheter, og det kom flere spenstige forslag – som Værfast og Skrovfast – det vil si fastlandsforbindelse for Værøy og Skrova. Ei gruppe foreslo også å legge ned alle tre flyplassene i Lofoten og Vesterålen og satse alt på Evenes – og bruke flyplasspengene til å utbedre vegen gjennom Lofoten.
Representantene fra Vågan og Hadsel argumenterte sterkt for tunnel under Hadselfjorden for å knytte Lofoten og Vesterålen tettere sammen. Tettere forbindelse mellom Lofoten og Værøy og Røst var også noe som opptok mange.
Framdrift
Strategisjef Unni M. Gifstad merket at deltakerne var godt forberedt – og selv om perspektivene var ulike, var det mange felles trekk. Hun lovet at Statens vegvesen ville se på forslagene til enkle tiltak som toaletter og bedre belysning, i tillegg til å arbeide med konseptvalgutredningen som skal resultere i hovedalternativer og anbefalinger for lang tid framover.
- Innspillene fra ideverkstedet er viktige for oss. Samtidig skal vi gjøre en faglig utredning med samfunnsøkonomiske beregninger, sa Unni M. Gifstad.
Temaet som på forhånd var det største stridstemaet – nemlig om ferga mellom Bodø og Lofoten bør gå til Leknes i stedet for Moskenes, ble i liten grad berørt. Men strategisjefen understreket at dette spørsmålet er en del av mandatet som ville bli tatt opp i utredningen.
I desember vil Statens vegvesen legge fram noen hovedalternativer som skal utredes videre. Til våren skal hele utredningen være klar.
![](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e10lofoten/bilder/molvik-co.jpg?width=768&mode=crop)
-
Bilde 1 av 16: Steinar Molvik (Vågan-politiker), Kjell-Børge Freiberg (Hadsel-ordfører), Richard Sandnes (Lofoten Næringsforum), Kjell Idar Berg (Vestvågøy-rådmann) og Steinar Skaar (Statens vegvesen) tegner sitt nye Lofot-kart. -
Bilde 2 av 16: Prosjektleder Nils Petter Rusånes fra Statens vegvesen (foran) får jobben med å samle trådene etter ideverkstedet. Her er han i gruppearbeid med Bjørn Opsahl (Avinor), Tor Arne Andrassen (ordfører Røst), Odd-Petter Tanke Jensen (Norges Handikapforbund) og Elisabeth Holand (fungerende ordfører Vestvågøy). Foto: Kari Karstensen -
Bilde 3 av 16: Sju ordførere deltok på ideverkstedet. Her er de - fra venstre og vest i Lofoten: Tor Arne Andreassen (Røst), Harald Adolfsen (Værøy), Lillian Rasmussen (Moskenes), Stein Iversen (Flakstad), Elisabeth Holand (Vestvågøy), Eivind Holst (Vågan) og Kjell-Børge Freiberg (Hadsel). Foto: Kari Karstensen -
Bilde 4 av 16: Herman-A. Hansson i Norges Lastebileier-Forbund har klare meninger om samferdsel, og Ragnhild næringsforening og Ulf Tormod Haraldsen fra Vegdirektoratet lytter. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 5 av 16: Kjell Furu i Lofotrådet og Karianne Steen i Lofoten friluftsråd går gjennom de ulike behovene som har kommet fram i gruppa. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 6 av 16: Eva Mari Rahkola (Kystverket), Ketil Rønning (Hadsel kommune), Henry Ellingsen (Ungdommens fylkesting), Aino Ellingsen (Ellingsen Seafood) og Kristoffer Angell (Statens vegvesen) tegner sitt Lofot-kart. -
Bilde 7 av 16: Lærer og forfatter Lena Hamnes inspirerte forsamlingen til å tenke nytt, blant annet ved hjelp av barnas lekebiler. -
Bilde 8 av 16: Vågan-ordfører Eivind Holst er klar med tusjen for å markere en ny vegtrase, sammen med Ørjan Robertsen fra LoVe Petro som peker og Kjell Furu fra Lofotrådet (foran). -
Bilde 9 av 16: Elisabeth Dreyer i Destinasjon Lofoten peker på at reiselivsnæringa både ønsker seg raskere transport samtidig som at gjestene skal reise sakte og oppholde seg lenge i området. -
Bilde 10 av 16: Å prioritere ønsker og behov var en viktig del av gruppearbeidet. Ved tavla ser vi Moskenes-ordfører Lillian Rasmussen og Bård Flesjø fra Lofoten reiselivsfagskole. -
Bilde 11 av 16: Viktoria Markussen og Henry Ellingsen representerte Ungdommens fylkesting. -
Bilde 12 av 16: Kystverkets Eva Mari Rahkola presenterer forslag fra sin gruppe. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 13 av 16: Varaordfører Sven Asbjørn Korneliussen og teknisk sjef Brita Windstad Johnsen fra Moskenes sammen med ungdomsrepresentanten Viktoria Markussen gikk drastisk til verks da de foreslo å legge ned alle tre flyplassene i Lofoten og Vesterålen. -
Bilde 14 av 16: Aino Ellingsen fra Skrova-firmaet Ellingsen Seafood representerer en av de store transportbrukerne i Lofoten. Foto: Kari Karstensen -
Bilde 15 av 16: Prosesskjører Hedvig Pedersen Holm fra Statens vegvesen loser forsamlingen gjennom ideverkstedet. -
Bilde 16 av 16: Ulf Tormod Haraldsen (Vegdirektoratet), Ragnhild Ørnes (Vågan næringsforening), Herman-A. Hansson (Norges Lastebileier-Forbund), Stein Iversen (Flakstad kommune) og Kent Bensvik (Værøy kommune) tegner nytt kart over Lofoten, som inkluderer Værfast - fastlandsforbindelsen til Værøy. Foto: Kari Karstensen