Artikkelen er fra 2016, og innholdet kan være utdatert.

Elevenes sikkerhet og tiltak for å redusere støy fra trafikken, var to av temaene som ble tatt opp da prosjektet Rv. 23 Dagslett-Linnes var invitert til møte med FAU ved Gullaug skole.

Gullaug skole ligger langs dagens rv. 23, og både elever, lærere, foreldre og foresatte vil merke det godt når prosjektet setter i gang med å bygge den nye riksvegen. Hvordan vil byggingen påvirke sikkerheten til elevene og skolehverdagen deres? lurte FAU- representantene.

- Trafikksikkerhet i anleggsfasen har høyeste prioritet. Vi starter nå arbeidet med å utarbeide plan for anleggsgjennomføringen og vil ha fokus på hvordan vi skal ivareta gående, syklende og legge til rette for en trygg skoleveg. Da er det viktig med et godt og nært samarbeid med skolen, og den lokalkunnskapen dere har, sa prosjekteringsleder Anne Tønder, da hun presenterte prosjektet. Etter ferien i år starter de forberedende anleggsarbeider. Arbeidet med å bygge ny veg mellom Dagslett og Linnes, hovedentreprisen, starter neste år.

Oppstartsentreprisen

De forberedende arbeidene inngår i en egen oppstartsentreprise. Et av tiltakene som spesielt vil berøre skolen, er byggingen av en rundkjøring på Gilhus, der rv. 23 møter Gilhusvegen. I dag er det vanskelig å kjøre ut på rv. 23 fra Gilhusvegen, særlig for de som skal i retning Drammen. I tillegg har det vært flere alvorlige ulykker i krysset. En rundkjøring gir bedre trafikksikkerhet, samtidig som den vil være viktig for anleggsdriften når byggingen av den nye riksvegen kommer i gang.

- Både rv. 23 og Gilhusvegen blir lagt om mens rundkjøringen blir bygd. Vi skal også bygge en midlertidig gang- og sykkelveg i retning Amtmannsvingen. Føringen til entreprenøren vil være at undergangen og gang- og sykkelvegen skal holdes åpen hele anleggsperioden, slik at barna skal kunne passere trygt når de går til og fra skolen, kunne Tønder fortelle.

Anleggsveg til tverrslaget

En anleggsveg inn til tverrslaget er også en del av oppstartsentreprisen. Anleggsvegen starter i en rundkjøring med rv. 23. Rundkjøringen skal bygges ved avkjøringen til Gullaug-halvøya. Fra rundkjøringen går vegen i en liten sløyfe, før den krysser under riksvegen i en undergang.

- Skolevegen til barna som kommer fra Lahell vil bli berørt når vi bygger undergangen, sa Tønder. De fleste av disse barna kommer med buss, men noen velger å sykle i sommerhalvåret. Det blir uansett viktig å sikre at disse elevene kan passere anleggsområdet på en sikker måte.

Det siste tiltaket i oppstartsentreprisen er byggingen av en anleggsveg inn til anleggsområdet i Daueruddalen. Vegvesenet har valgt å bruke en eksisterende veg fra krysset med rv. 23 og inn til et steinbrudd ca. 800 meter inn i Daueruddalen. Vegen skal rustes opp. I tillegg blir det bygd en ny veg de siste 200 meterne inn til anleggsområdet. Anleggsvegen inn til Daueruddalen ligger på kommunegrensen til Røyken.

Trafikksikkerhet og informasjon

Prosjektet har innledet et samarbeid med Gullaug skole, med rektor som kontaktperson. Skolen og prosjektet kommer til å ha jevnlige møter der blant annet trafikkomlegginger og hvordan dette vil virke inn på barnas skoleveg vil være et tema. All informasjon som gjelder skolen, vil gå via deres informasjonskanaler.

Flere av FAU-representantene utrykte bekymring for at Linnesstranda vil bli brukt som snarvei i forbindelse med byggingen av rundkjøringen. Vegen, som går forbi skolen, blir ofte brukt når det er køer på rv. 23.

- Vi er klar over problemet. Vegen om Linnesstranda er en kommunal veg, og derfor må vi eventuelt ha et samarbeid med kommunen om å gjøre tiltak for å begrense gjennomkjøringen, svarte Tønder.

Hvordan skal skolen skjermes for støy?

Rv. 23 høres i dag godt fra skoleområdet. I fremtiden vil støyen fra den nye vegen være lavere enn i dag. Dette skal blant annet fire meter høye støyvoller i det nye kryssområdet sørge for. Allikevel vil ikke disse vollene skjerme nok til at skolen får et akseptabelt støynivå i henhold til dagens retningslinjer. Derfor skal konsulentselskapet COWI, på oppdrag fra Vegvesenet, kartlegge behovet for støyskjerming av skolen.

- Vi er helt i startgropen med dette arbeidet. Skjermingen skal skje lokalt, på bygningene og i skolegården. Vi har kartlagt dagens situasjon i skolegården, og vi har hatt med elevrådet ut på befaring. Før sommerferien kommer COWI til å kartlegge skolens bygningsmasse og gjøre beregninger. Planen er å avklare hvilke tiltak som skal gjøres på byggene og i skolegården i løpet av høsten, sa Tønder.

I dette arbeidet er det viktig med en god dialog med skolen, og det har allerede vært arrangert flere møter om temaet. Fremover kommer det til å bli holdt jevnlige arbeidsmøter for å diskutere løsninger. FAU vil også bli informert om planene.

På spørsmål fra FAU, svarte Tønder at barna fritt kan bevege seg innenfor skolens område mens vegbyggingen pågår. Begrensningene kommer eventuelt i forbindelse med bygging av støytiltak inne på skolens område.

FAU ved Gullaug skole Foto: Bente Espeseth
Aktuelt for fylke(r): Agder, Vestfold og Telemark