Artikkelen er over to år gammel, og innholdet kan være utdatert.

Med en 24 tonns elektrisk gravemaskin markerte Statens vegvesen og Busengdal AS oppstart av den andre forberedende entreprisen på E136 Breivika–Lerstad.

Det første spadetaket ble tatt av maskinen, som antas å være den største i sitt slag på Sunnmøre. Og med det er den andre av entreprisene som skal legge til rette for Lerstadtunnelen i gang.

– Vi er glade for å være i gang her i Breivika, og synes det er ekstra hyggelig når vi har med oss en lokal entreprenør som har valgt å ta i bruk elektrisk gravemaskin, sier Ingar Valbø, byggeleder i Statens vegvesen.

Arbeidet i Breivika skal være ferdig sommeren 2023. I god tid før hovedentreprisen starter samme høst.

24 tonns elektrisk gravemaskin, som tok det første spadetaket i Breivika - bilde
Den 24 tonns elektriske gravemaskinen tok det første spadetaket i Breivika. Foto: Statens vegvesen

Verdt den ekstra investeringen

En elektrisk gravemaskin koster over dobbelt så mye som en tradisjonell gravemaskin. I tillegg må det legges til rette med strøm, så den samlede kostnaden er høy. Likevel mener Busengdal AS det er verdt investeringen.

– Elektriske gravemaskiner slår positivt ut på miljøregnskapet til et prosjekt. Læringskurven er bratt, særlig med tanke på å legge til rette med strøm, men dette er noe vi må bli gode på, sier Kamilla Busengdal, prosjektleder i Busengdal AS.

Statens vegvesen har som mål å redusere klimautslippene fra anleggsvirksomhet og drift av vegnettet med 50 prosent innen 2030.

Ingar Valbø, byggeleder i Statens vegvesen og Kamilla Busengdal, prosjektleder i Busengdal AS foran Sunnmøres største elektriske gravemaskin - bilde
Ingar Valbø, byggeleder i Statens vegvesen og Kamilla Busengdal, prosjektleder i Busengdal AS foran Sunnmøres største elektriske gravemaskin. Foto: Statens vegvesen

Skal ikke hindre trafikken

Trafikken på E136 i Breivika vil ikke bli hindret av anleggsarbeidet. Det er store menger masse som skal graves ut, så det vil være mer lastebiler i området enn vanlig. På det meste vil det kjøre 20 semitrailere i timen ut fra anlegget.

I februar blir det sprengning, som kan føre til korte stopp i trafikken. I tillegg vil noen lokalveger bli lagt om i anleggsperioden.

Skal legge til rette for Lerstadtunnelen

Den forberedende entreprisen skal legge til rette for den store tunnelentreprisen, og arbeidet består i hovedsak av:

  • Utgraving og sprengning av forskjæring til Lerstadtunnelen
  • Tørrmur langs forskjæring
  • Omlegging av lokalveger
  • Støyskjerming

En del av Bypakke Ålesund

Ny E136 mellom Breivika og Lerstad er en del av Bypakke Ålesund. Statens vegvesen jobber med detaljprosjektering av hovedentreprisen på strekningen, og den skal etter planen utlyses i mars 2023.

Aktuelt for fylke(r): Møre og Romsdal