Fellesprosjektet Arna-Stanghelle (FAS) forbereder nå en stor rådgiverkontrakt som skal sikre modellbasert prosjektering for Norges største tunnelprosjekt.

FAS skal ut i markedet med en rammeavtale for rådgivnings- og prosjekteringstjenester for ny veg og jernbane mellom Arna og Stanghelle/Helle.

Utlysning tidlig i 2025

Kontrakten er ventet å nå markedet tidlig på nyåret, og Hatlenes anslår at det vil ta om lag ti måneder å få en rådgiver på plass. Kontrakten lyses ut med prekvalifisering og påfølgende forhandlinger.

Rammeavtalen vil omfatte prosjektering, rådgivning og oppfølging i byggetiden. Dette inkluderer utarbeidelse av prosjekteringsforutsetninger for hele prosjektet, samt konkurransegrunnlag for hovedentrepriser, som omfatter total-, utførelses- og samspillsentrepriser.

Store forventninger

Prosjektleder prosjektering Catrine Hatlenes har store forventninger til rådgiverbransjen:

Bilde av Catrine Hatlenes er prosjektleder for prosjektering i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle.
Catrine Hatlenes er prosjektleder for prosjektering i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle. Foto: Karoline Rage

- Vi forventer at rådgiverne tar i bruk ny teknologi og bidrar til å utfordre og forbedre bransjen, spesielt innen klima, miljø og bærekraft. Vi trenger en god rådgiver med på laget for å utvikle de beste løsningene for prosjektet.

En spesiell kontrakt

Fellesprosjektet Arna-Stanghelle skal bygge ut veg og bane parallelt, noe som er sjeldent. Hatlenes har stor tro på at bransjen er klare for utfordringen. Muligheten til å jobbe sammen med to av landets største og mest erfarne byggherreorganisasjoner, i samme kontrakt, er unik

- Vi søker en rådgiver som kan levere høy kvalitet gjennom modellbasert prosjektering, implementere ny teknologi, og bidra til bærekraftige løsninger. Som landets største tunnelprosjekt har vi et stort potensial til å påvirke og drive bransjen fremover, og det ansvaret skal vi ta.

Fellesprosjektet Arna-Stanghelle - vedteken løysing

Norges største tunnelprosjekt er eit fellesprosjekt mellom Statens vegvesen og Bane NOR. Vi skal nå bygge både ny veg og dobbeltsporet jernbane mellom Arna og Stanghelle. Dette betyr at vi nå skal bygge Norges største tunnelprosjekt med til saman nesten 80 kilometer veg- og jernbanetunnelar. Video: Red Ant for Statens vegvesen og Bane NOR.

Et langvarig partnerskap

Prosjekteringskontrakten har en varighet på inntil 8 år, noe som innebærer et langvarig partnerskap som etter planen skal inngås neste år. At prosjektet strekker seg over mange år gir muligheter til å forme morgendagens løsninger
- Vi håper bransjen står klare, og vi gleder oss til å komme i gang.

Bane og veg mellom Arna og Stanghelle vil gå parallelt, noko som gir moglegheiter for et felles system for rømming
Bane og veg mellom Arna og Stanghelle vil gå parallelt, noko som gir moglegheiter for et felles system for rømming Foto: Red Ant for Statens vegvesen og Bane NOR

Om prosjektet

For å sikre raskest mulig fremdrift i prosjektet, er det prioritert midler i forslag til Statsbudsjettet for 2025 til å lyse ut to kontrakter i markedet. Dette gjelder anskaffelse av rådgivningskontrakt til prosjektering av hovedentreprisene og anskaffelse av en entreprise som vil markere startskuddet for de første fysiske arbeidene i prosjektet. Den første kontrakten gjelder berg- og skredsikring for å sikre anleggsområdene som forberedelse for hovedentreprisene.

Før prosjektet kan starte for fullt, må Stortinget gjøre vedtak om kostnadsramme og bompengeopplegg. Med budsjettforslaget for 2025 legger regjeringen til rette for at Stortinget kan fatte vedtak om investeringsbeslutning i 2025.