Fullsatt sal på folkemøte på Stanghelle
Et hundretalls innbyggere deltok på folkemøtet på Stanghelle skule 24. august. Endret rekkefølge i utbyggingen var blant nyhetene som ble presentert.
![Bildet viser en fullsatt gymsal på Stanghelle Skule, hvor et hundretalls innbyggere hadde møtt opp for å få med seg folkemøtet til Statens vegvesen. Foto: Ingvild Eikeland](/contentassets/22bca7ae416c478b8a187346edf9af63/fullsatt-sal-pa-folkemotet-24.08.2022.jpg?width=768&mode=crop)
Vedtatt reguleringsplan
Siden forrige møterunde med innbyggerne i Vaksdal kommune, har Fellesprosjektet Arna-Stanghelle fått godkjent reguleringsplanen, slik at traseen nå er bestemt. Blant de større avklaringene er avgjørelsen om at E16 skal gå gjennom Tolåsen på Vaksdal, og at toget vil gå i tunnel under Trengereid.
Nye planer
Prosjektledelsen la også frem en ny plan for gjennomføringen av byggeprosjektet, der både rekkefølgen man skal bygge i og byggetiden er endret. I stedet for å starte med å bygge kun vei fra Arna, er planen nå å starte byggingen av jernbane og vei samtidig på strekningen mellom Trengereid og Vaksdal. På denne måten vil byggeperioden bli halvannet år kortere, og prosjektet vil kunne være ferdig i 2034.
Planen forutsetter at det kommer en endelig politisk beslutning om investering sommeren 2023, slik at det er mulig å få til byggestart i begynnelsen av 2024.
Samtaler med ansatte i prosjektet
Etter presentasjonen av status for arbeidet i Fellesprosjektet, var det mulig å få snakke med ansatte fra prosjektet sto klare til å veilede de som ønsket det. Bordet til grunnerververne hadde helt klart størst pågang, der folk blant annet kunne se på kart hvor byggeområdene var nøyaktig tegnet inn.
![Bildet viser to bord hvor det sitter fem grunnerververe, som var klare til å svare på spørsmål fra de fremmøtte. Foto: Ingvild Eikeland](/contentassets/062d8bfd4a5a447ca01b0da45c0a2a97/grunnerververe-pa-folkemotet-24.08.2022.jpg?width=768&mode=crop)
Prosjektsjef Katrine Sælensminde Erstad reklamerte også varmt for kartløsningen på prosjektets nettside, der man kan «bevege seg» rundt i traseen i 3D. Det er også laget oppdaterte versjoner av prosjektvideoene som illustrerer hva som skal bygges.
Det kom ellers en del spørsmål om støyrapportene i prosjektet, og disse kan man også finne på prosjektsiden, sammen med en rekke andre fagrapporter.