Jobber for kortere reisetid på Bergensbanen
Fellesprosjektet Arna–Stanghelle og Ringeriksbanen vil få ned reisetiden på Bergensbanen. Nye Veier, Bane NOR og Vegvesenet delte erfaringer på Voss.
– Vi har mye å lære av hverandre, og det er alltid lettere å kontakte noen man har truffet, sa lederne bak samlingen, Morten Klokkersveen i Nye Veier og Hans-Egil Larsen i Bane NOR, om bakgrunnen for å samle 30 personer til en hel dag med presentasjoner og diskusjoner.
Kortere reise over fjellet
Ringeriksporteføljen vil alene korte ned reisetiden mellom Bergen og Oslo med nesten 1 time, mens Fellesprosjektet Arna–Stanghelle bidrar med halvering av reisetiden fra 28 til 14 minutter på sin delstrekning.
Direktørene er klare på at en reisetid på 5 timer mellom de to byene, vil gjøre at Bergensbanen vil kunne konkurrere med fly, særlig dersom man samtidig bygger ut mobildekningen slik at passasjerene kan være på nett under hele togreisen.
Forbereder byggestart
– Prosjektene er begge klare for bygging, så her er det mye å hente på å dele erfaringer, understreket Klokkersveen.
Under samlingen ble det tatt opp flere sentrale tema for den videre prosjektgjennomføringen, som kontraktstrategi, bærekraft, optimalisering og digitalisering.
– Det var svært nyttig å ha en slik felles samling. Vi har fått mer innsikt i hverandres utfordringer og løsninger og ser at vi har flere sammenlignbare problemstillinger. Fremover kan vi utveksle erfaring og løsninger, som kan være nyttig for begge prosjektene, sier prosjektsjef for Fellesprosjektet Arna–Stanghelle, Katrine Sælensminde Erstad.
Forsamlingen var også jevnt fordelt i antall mellom Nye veier og Bane NOR/Statens vegvesen, så mange fikk treffe nye personer innen sitt fagfelt i en annen organisasjon.