BMO skal oppgradere Hamangtunnelen
Mandag 15. februar signerte Statens vegvesen og BMO Entreprenør AS kontrakten for rehabilitering av Hamangtunnelen i Sandvika sentrum.
– Vi har stått på for å få en rask anskaffelsesprosess, og er veldig glade for at vi nå har entreprenør på plass, sier prosjektleder for E16 Sandvika-Skaret-Høgkastet, May Bente Hiim Sindre.
Implenia AS og BMO entreprenør AS ønsket begge å få rehabiliteringsjobben. BMO gikk seirende ut med lavest tilbudspris, på cirka 25 millioner.
– Det blir spennende å jobbe med BMO. De blir en ny samarbeidspartner for oss i E16-prosjektet, forteller Hiim Sindre.
Erfaren rehabiliterer
Kontrakten mellom vegvesenet og BMO innebærer rehabilitering av Hamangtunnelen — en 330 meter lang betongtunnel med tilhørende veiteknisk og elektronisk utstyr. Tunnelen består av ett løp med to motgående felt.
– Dette prosjektet passer vår portefølje svært godt. Våre dyktige medarbeidere har bred kompetanse innenfor rehabilitering av betongkonstruksjoner, forteller Bent Asbjørnhus, avdelingsleder Rehab BMO Entreprenør.
Bonus for tidlig ferdigstillelse
Hamangtunnelen ligger i direkte tilkobling til det nye lokalveinettet i Sandvika, som etter planen skal stå ferdig sommeren 2021. Sluttfristen for ferdigstillelse av Hamangtunnelen er satt til 1. oktober 2021. Prosjektet har lagt inn en bonus for tidlig ferdigstillelse i kontrakten, i håp om å få åpnet tunnelen før fristen.
– Av den grunn, og ikke minst av hensyn til naboene som har levd tålmodig ved en byggeplass i en god stund allerede, så kommer vi til å ha stort trykk på fremdriften for å kunne ferdigstille så tidlig som mulig, sier Bent Asbjørnhus.
BMO har satt i gang med planleggingen, og håper å starte opp med arbeidene allerede i mars.