Artikkelen er fra 2021, og innholdet kan være utdatert.

Mandag 15. februar signerte Statens vegvesen og BMO Entreprenør AS kontrakten for rehabilitering av Hamangtunnelen i Sandvika sentrum.

– Vi har stått på for å få en rask anskaffelsesprosess, og er veldig glade for at vi nå har entreprenør på plass, sier prosjektleder for E16 Sandvika-Skaret-Høgkastet, May Bente Hiim Sindre.

Implenia AS og BMO entreprenør AS ønsket begge å få rehabiliteringsjobben. BMO gikk seirende ut med lavest tilbudspris, på cirka 25 millioner.

– Det blir spennende å jobbe med BMO. De blir en ny samarbeidspartner for oss i E16-prosjektet, forteller Hiim Sindre.

Erfaren rehabiliterer

Kontrakten mellom vegvesenet og BMO innebærer rehabilitering av Hamangtunnelen — en 330 meter lang betongtunnel med tilhørende veiteknisk og elektronisk utstyr. Tunnelen består av ett løp med to motgående felt.

– Dette prosjektet passer vår portefølje svært godt. Våre dyktige medarbeidere har bred kompetanse innenfor rehabilitering av betongkonstruksjoner, forteller Bent Asbjørnhus, avdelingsleder Rehab BMO Entreprenør.


Bonus for tidlig ferdigstillelse

Hamangtunnelen ligger i direkte tilkobling til det nye lokalveinettet i Sandvika, som etter planen skal stå ferdig sommeren 2021. Sluttfristen for ferdigstillelse av Hamangtunnelen er satt til 1. oktober 2021. Prosjektet har lagt inn en bonus for tidlig ferdigstillelse i kontrakten, i håp om å få åpnet tunnelen før fristen.

– Av den grunn, og ikke minst av hensyn til naboene som har levd tålmodig ved en byggeplass i en god stund allerede, så kommer vi til å ha stort trykk på fremdriften for å kunne ferdigstille så tidlig som mulig, sier Bent Asbjørnhus.

BMO har satt i gang med planleggingen, og håper å starte opp med arbeidene allerede i mars.

 

Bilde viser Bent Asbjørnhus (BMO entreprenør) og May Bente Hiim Sindre (SVV)
Footshake: Bent Asbjørnhus (BMO) og May Bente Hiim Sindre (SVV) tar en koronavennlig footshake foran Hamangtunnelen. Foto: Cecilie Foss
Aktuelt for fylke(r): Viken