Første last med tunnelvegger vel i havn
På Tollbodkaia i Drammen kan du nå møte veggen. Første last med veggelementer i betong til E16 Bjørum-Skaret er nettopp losset.
![hundrevis av betongvegger til vegtunneler står på havna i Drammen](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e16barum/bilder/tunnelvegg-1.jpg?width=936&mode=crop)
Dette er første av flere båtlaster fra Ølen betong på Vestlandet med veggelementer til de to vegtunnelene på Bjørum-Skaret som er under bygging.
8,4 km veg - 4,2 km tunnel
Statens vegvesen og Skanska bygger 8,4 kilometer ny fire felts veg mellom Sandvika og Sollihøgda på delstrekningen Bjørum-Skaret i Bærum og Hole kommune.
![hundrevis av betongvegger kler nå havna i DRammen](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e16barum/bilder/tunnelvegg-2.jpg?width=768&mode=crop)
Prosjektet som etter planen åpner sommeren 2025 har to store to-løps tunneler, Sollihøgdtunnelen på 3,4 kilometer og Bukkesteinshøgdtunnelen på 800 meter. Det utgjør akkurat halvparten (4,2 km) av prosjektets totale lengde på 8,4 kilometer ny motorveg.
Nesten 3200
For å kle de tunnelene med solide betongvegger trengs ikke mindre enn 3195 stykker. Flere hundre av disse har nå «landet» på Tollbodkaia på Strømsø i Drammen. Derfra skal de fraktes etter tur, fem pr. last, med Ølen sine spesialbiler opp til Bukkesteinshøgdtunnelen som er først ute med innkledning.
![første last med betongvegegr losset i DRammen](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e16barum/bilder/tunnelvegg-3.jpg?width=936&mode=crop)
Dette arbeidet og transporten fra Drammen til prosjektet starter en gang etter påske og vil pågå utover våren og sommeren i første omgang. Innkledningen av Sollihøgdtunnelen starter først en gang neste år.