Hele garderoben i bruk på Bukkesteinshøgdtunnelen
Innkledningen av Bukkesteinshøgdtunnelen på E16 mellom Sandvika og Sollihøgda er nå kommet så langt at hele garderoben tas i bruk.
![sprøytebetong på tunnelvegger](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e16barum/bilder/montering-sproytebetong-pe-.jpg?width=936&height=520&mode=crop)
Før prosjektet og entreprenøren Skanska tar en velfortjent sommerpause i fellesferien er omlag 500 av i alt 590 veggelementer i betong montert på tunnelveggene i den 800 meter lange to løpstunnelen. Det tilsvarer en total veggflate i tunnelene på 8800 kvadratmeter.
![armering monteres i tunneltaket på isolasjonsmaterialet PE-skum](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e16barum/bilder/montering-av-armeringsnett-pa-pe-skum.jpg?width=768&mode=crop)
Videre har tunneltaket blitt påført 15.100 kvadratmeter med såkalt PE-skum, som er en viktig del av den omfattende vann- og frostsikringen. Tunneltaket er også kledd med 13.000 kvadratmeter med armering og vel 8000 kvadratmeter brannsikring og montering av armeringsstoler.
![isolasjon med PE-skum festes i tunneltaket](/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e16barum/bilder/montering-av-pe-skum.jpg?width=936&height=520&mode=crop)
Entreprenøren Skanska tar anleggspause i fellesferien som starter om en drøy uke og fortsetter arbeidet med tunnelen i august. Bukkesteinshøgdtunnelen er en av to tunneler på E16 Bjørum-Skaret hvorav Sollihøgdtunnelen er den lengste på 3,4 kilometer. Her vil innkledningsarbeidet starte i 2024.
Den nye 8,4 kilometer lang motorvegen fra Bjørum i Bærum til Skaret i Hole skal etter planen åpne i 2025.