Artikkelen er over ett år gammel, og innholdet kan være utdatert.

Om kort tid går første last med betongvegger til E16-tunnelen på Bukkesteinshøgda i Bærum.

fem tonn tunge betongvegger til tunnel klare til transport
Hvert av de 590 veggelementene til Bukkesteinshøgdtunnelen veier litt over fem tonn. (Foto: Kjell Wold)

118 turer og 590 veggelementer må til for å kle på den 800 meter lange toløps tunnelen på ny E16 mellom Sandvika og Sollihøgda på delstrekningen Bjørum-Skaret.

spesielbiler må til for å frakte tunnelvegger
Transporten av tunnelveggene går på Ølen betong sine egne spesialbiler. (Foto: Kjell Wold)

Ølen betong sin spesialbil lastet tirsdag opp de første fem betongveggene på hver 5 tonn på Drammen havn. De fraktes i en egen kassett på en egen lastebil spesialkonstruert for denne typen frakt på landeveg.

spesialbilen kan ta fem veggelementer av gangen
Fem og fem veggelementer lastes på en kassett som skyve inn i lastebilen. ( Foto: Kjell Wold)

Når Bukkesteinshøgdtunnelen er kledd inn med sine 590 vegger venter enda flere båtlaster med tunnelvegger fra Vestlandet til Drammen. For til den 3,4 km lange Sollihøgdtunnelen er det bestilt over 2500 veggelementer i tillegg.

bilen kan ta fem veggelementer av hver fem tonn i hver tur
Spesialbilen ferdig opplastet. Klar for første av 118 turer for å fylle veggene i Bukksteinshøgdtunnelen. (Foto: Kjell Wold)

Det betyr at lastebilen totalt må kjøre 639 turer mellom Drammen og Bærum/Hole for å kle de to E16-tunnelene. Innkledningen av Sollighøgdtunnelen vil skje først  i 2024.

118 turer til Bukkestein, 636 transporter tiol hele prosjektet
Første av i alt 639 turer Drammen-Havn-E16-prosjektet for å fylle to tunneler på til sammen 4,2 kilometer på ny E16. (Foto: Kjell Wold)

 

 

Aktuelt for fylke(r): Viken