Artikkelen er fra 2017, og innholdet kan være utdatert.

–Hvordan blir støv- og støyplagene i anleggsperioden og hvor mye blir lokale veger brukt til omkjøring i byggefasen? Folk var klart mest opptatt av miljøulemper i byggefasen på det åpne møtet om E16 Skaret-Høgkastet på Hole herredshus i Vik mandag kveld.

De snaue 50 fremmøtte var mindre opptatt av forslaget til løsninger for den nye fire felts vegen mellom Skaret og Høgkastet. Filmen om den nye vegen som ble presentert var informativ og falt tydelig i smak.

Arvid Veseth, Tore Bjørkøyli og Tore Braaten fra Statens vegvesen fikk mange spørsmål å bryne seg på

Høringsfrist 23. oktober

Statens vegvesen har laget forslaget til reguleringsplan i samarbeid med Hole kommune. Nå har de om lag 5500 innbyggerne i kommunen sjansen til å si sin mening om planen fram til 23. oktober.

Det kom ingen spørsmål om bompenger. Derimot var mange opptatt av sine private brønner, som det er veldig mange av i området. Prosjektet svarte at disse nå blir kartlagt grundig og håndtert på en skikkelig måte.

Dagens E16-strekning fra Skaret ved Sollihøgda til Høgkastet sør for Sundvollen har høy trafikk og mange ulykker. Ny fire felts veg skal sikre tryggere trafikk, raskere og mer forutsigbar framkommelighet og redusere miljøulempene.

Ny 3,2 km to løps tunnel

Ny E16 skal bygges hovedsakelig ved å utvide dagens veg fra to til fire felt. Derfor vil hoveddelen av den 8,7 kilometer lange vegen ligge nær dagens E16. 5,1 kilometer av strekningen blir veg i dagen.

Fra Skaret og nordover vil E16 gå i en ny 3,2 kilometer lang to løps tunnel. Gjennom Hvalpåsen nord for Nestunnelen vil nordgående løp bli lagt i en 400 meter lang tunnel, mens sørgående felt følger dagens veg.

Nord for Hvalpåsen legges ny veg på fyllinger vest for dagens veg. Forbi Høgkastet gård vil den nye vegen gå øst for dagens veg av hensyn til kulturmiljøet i området. Alle eksisterende kryssinger av E16 blir opprettholdt.

To store riggområder

Homledal blir riggområde og mellomlager for masser og materialer til tunnelbyggingen. Derfor blir fire boliger innløst til nevnte formål. Rasteplassen øst for Høgkastet blir også brukt til riggområde under anleggsfasen.

Det kom det en del spørsmål om på møtet. Både plassering og hvor mye ekstra trafikk de store massene vil medføre. Tilhørerne virket tilfreds med svarene de fikk om dette. Men noen var skeptiske til de høye fyllingene som blir lagt langs deler av vegen.

Det vil ta fire år å bygge vegen. Sannsynlig byggestart blir 2022, men mulig forskuttering kan eventuelt fremskynde oppstart i bestefall med ett til to år. Foreløpig prisanslag for prosjektet ligger på +/- 2,6 milliarder kroner.

 

Vel 50 stilte på åpent møte om E16 Skaret-Høgkastet på Hole herredshus mandag kveld. ( Foto: Kjell Wold
Aktuelt for fylke(r): Viken