Artikkelen er fra 2007, og innholdet kan være utdatert.

Åpningen av E16 mellom Wøyen og Bjøum er utsatt til våren 2009. En stor mengde forurensede masser på Isi og håndteringen av disse er hovedårsaken til at åpningen er blitt utsatt.

Tunnelåpningen i nordenden av Skuitunnelen måtte flyttes lenger inn på grunn av dårlig fjell. Dette krevde ekstra tid. Dette kombinert med behovet for å øke mengden med sprøytebetong i tunnelene og tettingsarbeider i Skuitunnelen har også bidratt til forsinkelsen.

- Grunnforholdene på Økri var dårligere enn forventet. Dette medførte at vi måtte stabilisere kvikkleiren i grunnen med 25. 000 kalk og sementpeler for å hindre utrasing av skråningene, sier Knut Gløersen, prosjektleder i Statens vegvesen. Dette medførte ikke til forsinkelser, men økte kostnader.

Den vesentlige årsaken til kostnadsøkningen er at tilbud fra entreprenører har vært høyere enn forventet. Dette må sees i sammenheng med den generelle markedsutviklingen i anleggsbransen, sier Gløersen. Det har også blitt økte elektrokostander til trafikkstyring og overvåkning av tunnelene som følge av økte krav i EU-direktivet.

I St.prp. nr. 27 (2006–2007) ble det orientert om en ventet kostnadsøkning tilsvarende om lag 190 mill. 2007-kr. Det er varslet nye kostnadsøkninger på prosjektet, anslått til om lag 60 mill. kr. (hentet fra St.prp. 1 2008) Totalkostnaden for prosjektet Wøyen - Bjørum ligger nå på ca.   1,2 milliarder kroner (2007-kr.)

 

Aktuelt for fylke(r): Viken