Grunnundersøkelser pågår
I vinter startet grunnundersøkelser i traséen for ny E16, og på strekningen Olum-Åserudveien ble det gjennomført grunnboringer for å fastslå dybde til fjell. Nå pågår grunnboringer for Randselva bru på Eggemoen og ved Kistefoss, og i løpet av høsten vil grunnboringer starte opp på de deler av strekningen hvor Vegvesenet har avtale med grunneierne.
Grunnboringene gjennomføres for å få mer kunnskap om grunnforholdene i området hvor ny E16 mellom Eggemoen og Olum skal bygges, f.eks. dybde til fjell, vanninnhold eller type løsmasse som leire eller grus. I begynnelsen av juni startet NIRAS/COWI på oppdrag for Statens vegvesen å gjennomføre grunnboringer for Randselva bru på Eggemoen og ved elva i Kistefoss. Boringene har hittil avslørt at dybde til fjell på det dypeste på Eggemoen er mer enn 80 meter, mens dybde til grunnfjellet i Kistefoss er ca. 15 meter. Ytterligere informasjon om grunnforholdene vil bli avdekket etter analyse av bordata og prøver i laboratorie.
Mellom Eggemoen og Åserudveien må traseen for ny E16 avskoges før grunnboringer kan gjennomføres. Statens vegvesen vil i løpet av få uker inngå kontrakt med entreprenør som skal gjennomføre hogsten. Hogsten starter opp i august/september og skal være ferdig før jul på de deler av strekningen hvor det er inngått avtale med grunneierne. Der hvor avtale med grunneier ikke er inngått vil hogsten bli gjennomført etter at avtalene er inngått. Grunnboringene starter opp så snart som mulig etter at hogsten er ferdig og det er fremkommelig for boreriggene, og dersom det er sikkerhetsmessig forsvarlig vil det kunne pågå boringer samtidig med hogsten. Hovedprioritet etter hogst vil være grunnnundersøkelser for konstruksjonene på hele strekningen, samt fjlellkontrollboringer for å fastslå dybde til fjell på de resterende strekningene for ny E16 mellom Eggemoen og Åserudveien.