Kulvert på plass
I helgen ble en ny kulvert for Kistefossveien under Roa-Hønefossbanen satt på plass.
Arbeidene med Kistefossveien er i rute til ferdigstillelse til høsten.
På oppdrag for Statens vegvesen startet Øynebråten anleggsteknikk AS i februar arbeidet med å utbedre Kistefossveien på en strekning på 320 meter samt bygge ny veg på en cirka 770 meter lang strekning. En viktig milepel i dette arbeidet var å få satt inn en ny kulvert (undergang) under Roa-Hønefossbanen i en planlagt togfri periode på 48 timer den siste helgen i april.
Øynebråten anleggsteknikk AS har i den togfrie periodenhatt 32 personer i arbeid for å få satt den nye kulverten under Roa-Hønefossbanen. I løpet av 48 timer ble cirka 1300 mᶾ og 1500 mᶾ fjell tatt ut før den 450 tonn tunge kulverten ble satt på plass under jernbanen. Cirka 1700 mᶾ knuste masser ble brukt til tilbakefylling rundt kulverten.
Arbeidene med Kistefossveien er i rute slik at vegen vil ferdigstilles i løpet av høsten. Om atkomst til Kistefos Museum kan du lese mer på:http://www.kistefos.museum.no/index.php?groupid=158&contentid=183.
Utbedringen av Kistefossvegen er forberedende arbeid til den kommende utbyggingen av E16 Eggemoen-Olum. Ny kulvert under Roa-Hønefossbanen er nødvendig for at store anleggsmaskiner kommer frem til området hvor Randselva bru skal bygges.
-
Bilde 1 av 3: Øynebråten Anleggsteknikk AS er i gang med å fjerne masser for å gjøre plass til ny kulvert under Roa-Hønefossbanen. -
Bilde 2 av 3: I forbindelse med å sette inn ny kulvert under Roa-Hønefossbanen ble store mengder masse fraktet bort før kulverten ble satt på plass. Etter ny kulvert var satt på plass, ble masser fylt på over kulverten. -
Bilde 3 av 3: Ny kulvert på plass under Roa-Hønefossbanen og arbeidene med å fylle på masser og få jernbaneskinnene på plass er i gang.