Artikkelen er fra 2016, og innholdet kan være utdatert.

Denne uka sendte Statens vegvesen konkurransegrunnlaget for E16 Bagn-Bjørgo ut på anbud.

Det er et omfattende arbeid som starter på ettersommeren med den 11,1 kilometer lange strekningen. Med unntak av de første 300 metrene fra Bagn, blir det tre kjørefelt gjennom hele tunnelen og ut forbi Klosbøle. Inne i tunnelen skal det blant annet bygges åtte havarinisjer, to snunisjer og 45 nødstasjoner. Resten av den nye vegstrekningen er vanlig tofelts veg.

1,2 kilometer kortere

Tunnelen blir 4,3 kilometer lang. Den vil sikre god og sikker framkommelighet. Den nye vegen vil korte ned avstanden fra Bagn til Bjørgo med 1,2 kilometer. - Ingen vil nok savne den svingete, smale og rasutsatte Bagnskleiva når nyvegen åpner, sier prosjektleder Anne Brit Moen i Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland. Fra Klosbøle til Bjørgo vil vegen i stor grad følge dagens trasè. Krappe kruver vil bli slaket ut. Planen er å bygge fire betongbruer og ei stålbru. Gjennom Kjerringsvingen skal tunnelmasse brukes til å legge vegen på en høy fylling.

Byggestart i august

Fristen for anbud er satt til 19. april. - Vi planlegger byggestart i august 2016, sier prosjektleder Moen. Interessen i forkant av utlysningen av byggeplanen for E16 Bagn-Bjørgo har vært stor. Det samme var tilfelle med de to delstrekningene mellom Fønhus og Bagn.

 

Aktuelt for fylke(r): Innlandet