Artikkelen er fra 2016, og innholdet kan være utdatert.

Meter for meter tygger den 650 hestekrefter sterke stubbefreseren seg gjennom hauger med oppgravde stubber og røtter langs E16 mellom Klosbøle og Bjørgo.

Det er for lite jordmasse langs den nye vegen. Det fikser REB anlegg fra Romedal på oppdrag for Skanska.
69 år gamle Rolf Einar Bakstad i REB Anlegg er en veteran i anleggsbransjen. Han begynte som 14 åring i 1962 på det som i dag er E6 langs Mjøsa. Siden 1967 har han hatt eget firma som har utført flere stubbefreserjobber på veganlegg i regi av Statens vegvesen.

35 år
Når naturen skal gå sin gang, tar det fort 35 år før store trestubber råtner og blir til jord. Etter at Bakstad har gjort jobben blir det god jord etter tre-fire år. Når fresejobben er ferdig vil det ligge igjen 100 kubikk på målet.

- Viktig jobb
Fresemassen skal blandes med stedlig jordmasse langs vegen og brukes på steinfyllinger. Når den dieseldrevne maskinen er ferdig ligger det igjen et sju til ti centimeter tjukt lag med oppfreste stubber røtter og jord. Fresemassen er full av frø av lokal vegetasjon som begynner å spire når den blir blandet med jord.
- Jobben Bakstad gjør for Skanska er viktig for at det skal bli grønt og fint langs den nye E16 mellom Bagn og Bjørgo, sier byggeleder Lage Bakken i Statens vegvesen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jord bare
fresemasse

Slik ser fresemassen etter at stubbefreseren har gjort jobben. (Foto: Per Kollstad)

jordtrafikk
stubbhefresing E16 Valdres

Det er store krefter som er i sving langs E16. (Foto: Per Kollstad)

stubbefreser valdres
Rolf Einar Bakstad i REB Anlegg tar seg en pause i arbeidet for å snakke med kontrollingeniør Stein Ulvesveen i Statens vegvesen. (Foto: Per Kollstad)
Aktuelt for fylke(r): Innlandet