Området fra Bommestad til Sky er tett besatt av anleggsvirksomhet for tiden.
På bildet ser vi fra området som skal bli Bøkeskogen miljøtunnel, via traseen for den nye Farrisbrua, til tunnelinngangen i Martineåsen. Viadukten, brua som E18 går på i dag, skal rives når den nye veien er ferdig. Bilfinger er i gang med de ti fundamentene for den 570 meter lange Farrisbrua, og Skanska har sine aktiviteter på hver side, med Larvikstunnelen, byggegrop for Bøkeskogen miljøtunnel, og i vest med sprenging i begge ender av Martineåstunnelen.
Bilde 1 av 9:
Bøkeskogen miljøtunnel, via traseen for den nye Farrisbrua, til tunnelinngangen i Martineåsen. (Foto: Knut Vedeld Hovde) Foto: Knut Vedeld Hovde
Bilde 2 av 9:
Ved Haga kommer inngangen til Larvikstunnelen. Tunnelåpningen vil ligge enda en 10-20 meter lavere enn terrenget vi ser på bildet. Det blir høye skjæringer ned til E18 i området herfra mot Bommestad. Det blir laget nye adkomstveier inn i Vestmarka, en over tunnelportalen ved Haga, og en overgangsbru fra Nordlia/Bommestad. (Foto: Knut Vedeld Hovde) Foto: Knut Vedeld Hovde
Bilde 3 av 9:
Mye av sprengsteinen fra Larvikstunnelen og Martineåstunnelen, ca. 1 mill. kubikk, skal fraktes til Hedrum pukkverk på denne anleggsveien, som er anlagt på østsiden av Vestmarkaveien. Etter ca. tre års bruk skal veien nedgraderes til smalere skogsbilvei. (Foto: Knut Vedeld Hovde) Foto: Knut Vedeld Hovde
Bilde 4 av 9:
Tverrslaget ved Vestmarkaveien. Det er en tunnel ned til Larvikstunnelen som skal brukes til å frakte ut steinmasser. Tverrslaget går 590 meter inn og 60 meter ned, til området ved Brattli, hvor Larvikstunnelen skal drives i begge retninger, nordover mot Haga og sørover mot Bøkeskogen. Til venstre ses ny av- og påkjøring til E18, som kun er til bruk for massetransporten fra Martineåstunnelen. (Foto: Knut Vedeld Hovde) Foto: Knut Vedeld Hovde
Bilde 5 av 9:
Omfattende klargjøring for arbeidene med Bøkeskogen miljøtunnel og påhugget for Larvikstunnelen. Grunnforholdene består av svært fuktig leire, så før man kan grave ut masser for betongtunnelen, har hele området blitt massestabilisert. Det skjer ved at det bores tett med hull og sprøytes inn kalksement i grunnen. I tillegg settes det spunt dypt ned rundt hele området. Påhugget for fjelltunnelen vil ligge 20-30 meter dypere i terrenget enn der den øverste gravemaskinen står til venstre i bildet. Miljøtunnelen vil komme ut nede i høyre bildekant, bak høyspentmasta, og der vil kjørebanen ligge et par meter over Farrisvannet. (Foto: Knut Vedeld Hovde) Foto: Knut Vedeld Hovde
Bilde 6 av 9:
Oppe på Sky, er det klargjort for påhugget til Martineåstunnelen. Den skal sprenges herfra og nedover mot Farriseidet. (Foto: Knut Vedeld Hovde) Foto: Knut Vedeld Hovde
Bilde 7 av 9:
Her ser vi traseen for den nye Farrisbrua. Den hvite duken nede til venstre er et rensebasseng for vann fra anleggsarbeidene. Videre følger alle fundamentene, på fagspråket kalt akser, fra 1 til 6 på denne siden av demningen, og fra 7 til 10 på den andre siden. Det er stort sett stålrørspeler, som bores eller bankes ned med lodd til dybder på mellom 20 og 80 meter. Til høyre for demningen og de gule tankene ligger akse 7, som skal bli det store tårnfundamentet. Ute i Farris ser vi siltgardinene som ligger ned til bunnen for å hindre boreslam i å trenge ut i drikkevannskilden. Utover i Farris ligger det vannkvalitetsmålere som varsler hvis vannet inneholder partikler over en viss mengde. (Foto: Knut Vedeld Hovde) Foto: Knut Vedeld Hovde
Bilde 8 av 9:
Et godt eksempel på hvordan siltgardina holder på sølevannet, så det ikke flyter ut i Farris. Rent vann derimot, trenger gjennom den finmaskede duken. (Foto: Knut Vedeld Hovde) Foto: Knut Vedeld Hovde
Bilde 9 av 9:
Dette er tårnfundamentet. 12 stålrør med to-meters diameter, bores gjennom morenemasser og ned til fjell på ca. 75 meter. De bores så videre tre meter ned i fjell, renskes for masser og fylles med armering og betong. Selve betongfundamentet, på ett måls grunnflate, skal støpes i fire meters tykkelse over stålrørene. (Foto: Knut Vedeld Hovde) Foto: Knut Vedeld Hovde
Aktuelt for fylke(r):
Vestfold og Telemark