—
Konsulentselskapet AsplanViak fikk jobben med å lage reguleringsplan for den 16 km lange strekningen med ny motorveg gjennom Ås og Ski kommuner, fra trafikkmaskinen Vinterbro til landlige Retvet, nær fylkesgrensen mot Østfold.
—
På 28 timer ble det kjørt ut 150 billass med betong, til det nye fundamentet på Hæra bru ved Mysen. Dårlige grunnforhold krever bruk av 900 kubikkmeter med betong, før byggingen av selve brua.
—
Statens vegvesen varsler planoppstart for ombygging av Ramstadkrysset i Eidsberg kommune til rundkjøring. Vi ber om innspill fra publikum innen 13.mai.
—
Statens vegvesen ønsker innspill til forslag til reguleringsplan for utvidelse av Fylkesveg 123 på strekningen Ramstadkrysset-Homstvedt, som er en del av E18-prosjektet Ørje-Vinterbro.
—
Statens vegvesen får kritikk for rask planlegging, fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus. Men Elin Amundsen, prosjektleder for E18 Ørje-Vinterbro, mener at Statens vegvesen har fulgt plan og bygningsloven.
—
Statsbudsjettet åpner for byggestart på strekningen Knapstad - Akershus grense i 2013. Stortinget kan fatte endelig vedtak om bevilgning neste vår, etter at Finansdepartementet har kontrollert og godkjent planarbeidet.
—
Se NRK Østfolds TV-safari gjennom Østfold, fra svenskegrensen ved Ørje til fylkesgrensen mot Akershus i Hobøl. Her gis det en god oppsummering av status for E18-prosjektet, og de videre planene.
—
Telehiv og kampestein under vegdekket har skapt problemer for E18-prosjektet. Nå varsler Statens vegvesen søksmål mot entreprenøren for dårlig kvalitet på arbeidet som er utført.
—
Med 29 mot 4 stemmer vedtok kommunestyret i Ås det forslaget til ny E18 som Statens vegvesen hadde anbefalt. Dermed er det endelig bestemt hvor vegen skal ligge.
—
På meklingsmøtet hos Fylkesmannen ble det oppnådd enighet om løsninger for ny E18 gjennom Ski kommune. Det var på forhånd knyttet spenning til om saken måtte avgjøres av Miljøverndepartementet.