Artikkelen er fra 2012, og innholdet kan være utdatert.

Kommunestyrets vedtak i Ås stanser alt arbeid med å planlegge ny E18 fra Akershus grense til Vinterbro.

Et knapt flertall vedtok å stoppe ny E18 ved Holstad, der det i dag er avkjøring både til Ski og Ås. I stedet for å velge blant de foreslåtte løsningene frem mot Vinterbro, gikk et flertall inn for å utrede en helt ny forbindelse til E6 - sør for Follotunnelen.

– Nå er det full stopp. Vi kan ikke gå videre før det er vedtatt en kommunedelplan i Ås, og kommunen kan ikke gi oss bestilling på å utrede en annen trasé. Da må vi gå videre i systemet, og det kan ta tid, sier prosjektleder Bettina Sandvin i Statens vegvesen.

Fem års forsinkelse

Akershus fylkekommune ønsker også å utrede en vegforbindelse mellom Holstad (E18) og Vassum (E6). For ved Vassum ligger avkjøringen til Drøbak fra E6, noe som gir mulighet for påkobling til Oslofjordforbindelsen. Det ligger imidlertid utenfor E18-prosjektets mandat å utrede dette, for deres oppgave er å bygge ny E18 fra Ørje til Vinterbro.

- Bestillingen, som går ut på å utrede kobling til Oslofjordforbindelsen, må komme fra Samferdselsdepartement. Med bestilling, utredning og planarbeid kan det fort kan ta fem år til vi er tilbake med en ny ferdig kommunedelplan, sier Bettina Sandvin.

Et liknende vedtak i kommunestyret i Ås bidro til at alt planarbeid i 2006 ble stanset av Samferdselsdepartementet, og det kom pålegg om at ny veg skulle gå innenfor en relativt smal korridor nær dagens E18 (illustrasjon nederst på siden).

Tre mulige alternativer

Statens vegvesen trenger nå ferdig vedtatte planer for en lengre del av strekningen før arbeidet kan fortsette, noe annet vil ifølge Bettina Sandvin medføre betydelige forsinkelser. For å komme videre ser prosjektlederen tre mulige alternativer.

1. Ås kommunestyre endrer sitt vedtak fra 22.juni, om å utsette arbeidet med strekningen Holstad-Nygårdskrysset. Det har kommet oppfordringer om ny politisk behandling fra NHO i Oslo og Akershus og ordførerne i Østfold.

2. Det tas i bruk statlig plan. Noe som medfører at kommunestyrene ikke lenger får myndighet til å godkjenne/endre planforslaget. Dette må eventuelt vedtas av Samferdselsdepartementet.

3. Samferdselsdepartementet kommer med en bestilling (KVU) på utredning av ny vegforbindelse mellom E18 og E6. SVV anslår at det isåfall vil ta minst 5 år før det igjen kan fremmes en ny kommunedelplan.

 

 Ås nekter å ta U-sving i E18 saken   

 17 Ås-politikere stopper E18

 Krever statlig regulering i Ås

  Dette vedtok kommunestyrene i Ås og Ski 

 

Behov for mekling i Ski

I Ski fattet kommunestyret før sommeren vedtak om at ny E18 i første rekke bør følge Vegvesenets anbefaling (3-A4), kombinert med alternativ 3-A2 nærmest Østfoldgrensen (gjennom Brekkaåsen).

Men Fylkesmannen i Akershus har varslet innsigelse mot deler av dette, og krever blant annet mer bruk av tunnel for å spare jordbruksområder.

Det vil derfor bli et eget meglingsmøte i august, der Fylkesmannen og dennes landbruksavdeling, Statens vegvesen og representanter for Ski kommune deltar. Fører ikke dette frem, må Miljøverndepartementet avgjøre hvor ny E18 skal gå.

De aktuelle innsigelsene

* Den 17 km lange strekningen er delt i tre, der del A ligger i Ås, del B er mellom Ski og Kråkstad, og del C er nærmest fylkesgrensen mot Østfold.

* For del C vil Fylkesmannen bare akseptere utbedring av dagens trase eller tunnel gjennom Brekkaåsen, og fremmer innsigelse mot Vegvesenets anbefalte løsning (3-A4).

* For del B har Fylkesmannen fremmet innsigelse mot alle forslag, unntatt bygging i dagens trase. Til gjengjeld går Akerhus Fylkeskommune imot akkurat den løsningen. Statens vegvesen har dermed ingen åpne muligheter for del B.

* Fylkesmannen ber imidlertid Statens vegvesen vurdere bygging av tunnel på strekning B. Terrenget er svært krevende i forhold til en slik løsning, der tunnelen i realiteten må "graves ned" i åkerlandet, noe som vil gi en betydelig merkostnad.

* I del A gjennom Ås er det også flere innsigelser, men ikke mot Statens vegvesens anbefalte løsning (3-A4). Kommunestyret har gitt klarsignal for dette alternativet på en del av strekningen og utsatt resten.

PLANOMRÅDET: Innenfor den markerte korridoren (de stiplede svarte linjene) er det planlagt at ny E18 skal gå. SVVs anbefalte alternativ er traseen merket 3-A4.
Aktuelt for fylke(r): Viken