NCC skal bygge E18 Knapstad-Retvet
Statens vegvesen og NCC Construction har skrevet kontrakt for byggingen av E18 Knapstad-Retvet. Selskapet leverte et bud på 836,7 millioner kroner og vant dermed konkurransen om å bygge ny E18 gjennom Hobøl kommune.
- Dette er den største enkeltkontrakten for E18-prosjektet, og trolig den største veikontrakten i Østfold noensinne, sier prosjektleder Elin Amundsen i Statens vegvesen.
Den seks kilometer lange strekningen er en del av prosjektet E18 Ørje-Vinterbro, og får ti ulike betongkonstruksjoner – både bruer og faunapassasjer.
Firefeltsveien skal gå fra Knapstad i Hobøl kommune og en kilometer inn i Ski kommune. Byggingen skal etter planen være ferdig høsten 2016.
Siste del av Østfoldpakka
- Dette bidrar til å sluttføre den såkalte Østfoldpakka, noe som vil gi bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet for alle vegfarende, sier prosjektleder Elin Amundsen i Statens vegvesen.
Det var fire entreprenører som deltok i tilbudskonkurransen, og alle ble vurdert som kvalifisert, men NCC hadde det laveste budet. NCC bygger allerede ny E18 Melleby-Homstvet, og får nå et nytt stort E18-oppdrag i Østfold.
- Det er krevende grunnforhold på denne entreprisen, med tre kvikkleiresoner. Det kan også bli mye masseflytting, på grunn av varierende steinkvalitet, men oppdraget er kurant, sier Per Anders Quist, prosjektleder i NCC.
Dårlig grunn og mye pæling
Det blir størst aktivitet nord for knutepunktet Elvestad, der Statens Vegvesens prosjektkontor og NCCs anleggsrigg skal etableres. Ny E18 skal gå i bro over Hobølelva samme sted, og mer enn tre kilometer med stålrørpæler skal bores ned pga. dårlige grunnforhold.
Leirvannet som da kommer opp, kan ikke slippes ut i elva, men må renses spesielt. Dette er ledd i en avtale med Fylkesmannen i Østfold, som opprinnelig hadde innsigelser mot byggingen.
- Det blir et spennende prosjekt der vi må ta særlige miljøhensyn, når ny E18 skal krysse et vernet vassdrag, sier Amundsen.
Sprenging og masseforflytning
I tillegg skal det sprenges ut over 700.000 kubikkmeter med fjell i åsen på to sider av elva, noe som tilsvarer rundt 25.000 lastebillass. Dette krever etablering av en rekke deponier, der det stilles strenge miljøkrav, for å hindre avrenning til vassdraget.
Ved Elvestad blir det også nytt kryss med avkjøring til fylkesvei 120 – for trafikk i retning Moss og Lillestrøm. Ved Knapstad skal det bygges et stort ruterkryss, med avkjøring til Spydeberg via fylkesveg 128.
De som leverte tilbud:
1. NCC Construction AS: 836,7 mill.kr.
2. Skanska 870,6 mill.kr.
3. Isachsen entreprenør 921,8 mill.kr
4. TT Anlegg: 984,8 mill.kr.
Fakta om anleggsarbeidet:
- Sprenging/masseflytting av berg: 735 000 kubikkmeter
- Masseflytting av jord: 815 000 kubikkmeter
- Bruer og andre betongkonstruksjoner: 10 stk
- Betong: 28 000 kubikkmeter
- Asfalt: 80 000 tonn
- Borede og utstøpte stålrørspeler: 3 100 meter
- Stålkjernepeler: 1 600 meter
- Lett/superlett fylling: 70 000 kubikkmeter