Artikkelen er fra 2009, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen bygger ny E18 fra Ørje i Østfold til Vinterbro i Akershus. Delstrekningen Melleby-Momarken og Knapstad-Akershus grense skal nå planlegges og prosjekteres før bygging kan starte.

I følge Nasjonal Transport Plan skal strekningene Melleby-Momarken og Knapstad-Akershus grense bygges innen 2014. - Før bygging kan ta til er det først en omfattende og tidkrevende prosess med planavklaringer. Første nivå er kommunedelplan for å avklare hvilken korridor ny veg skal følge. Deretter følger reguleringsplan som plasserer E18 og sidevegsnett i detalj, og som også er det formelle og juridiske grunnlaget for grunnervervet. Når oppstart er besluttet av de bevilgende myndigheter, kan detaljprosjekteringen starte med å lage de nødvendige tekniske tegninger, beregninger og detaljer som må beskrives for at oppdraget kan settes ut på anbud for bygging av entreprenør. Hver av de overnevnte fasene tar minimum halvannet år, avhengig av konfliktgrad og kompleksitet, forteller Thorbjørn Hansen i Statens vegvesen.

Melleby-Momarken
Strekningen Melleby – Momarken skal bygges etter at ny E18 fra Krosby til Knapstad åpner i oktober 2010. Strekningen har godkjent reguleringsplan, oppdatert i 2008 for midtdeler og økt vegbredde. Smal firefelts motorveg fortsetter fra Laugslet i vest til Hærland tunnel. Tunnelen har tre felt, to felt østover og et felt vestover. Kjøreretningene blir skilt med betongrekkverk. Videre fra Hærland tunnel til Melleby bygges tofelts motorveg med midtdeler.

- Tilbudsgrunnlaget skal etter avtale med konsulent være ferdig januar 2011. Deretter følger en pålagt fremgangsmåte frem mot avtaleinngåelse med utvalgt entreprenør. Denne prosessen tar i overkant av fem måneder. Vi kan derfor regne med at byggingen kan starte i mai/ juni 2011, sier planleggingsleder Thorbjørn Hansen i Statens vegvesen.

Grunnboringer
Grunnboringer gjøres for å kartlegge hva slags grunn vi har å jobbe med. Konsulenten trenger resultater fra omfattende grunnboringer før detaljering og tekniske beregninger kan gjøres. Dette er tidskritisk for å kunne utføre anbudsgrunnlaget til rett tid og unngå lange opphold i anleggsvirksomheten. Grunneierne er varslet om at arbeidet må utføres raskt, og Statens vegvesen håper på et smidig samarbeid om adkomst og utførelse av arbeidet. - Av overnevnte grunner må enkelte grunnboringer finne sted på dyrket mark. Boringene utføres helst etter tresking. Da grunnboringsutstyret er vanskelig tilgjengelig grunnet store oppdragsmengder, ber vi om forståelse for at det kan være områder som må undersøkes likevel når utstyret først er på plass, sier grunnerverver Sven Erling Næss. Arbeidet sluttføres i løpet av oktober. Skader og ulemper vil bli taksert og erstattet.

Framdriftsplan, prosjektering
Mange av avklaringene i forbindelse med byggingen av E18 Melleby-Momarken blir tatt i løpet av november. Deretter følger arbeidet med detaljering, blant annet omlegging av sidevegsnett, jordbruksadkomster, kartlegginger, tilpassing og omlegginger, bl.a. drenering og lignende. Dette arbeidet skjer fra januar til april neste år. Spesielt dette antar vi er en periode for aktiv medvirkning fra grunneierne.

Kontaktperson plan og prosjektering: Thorbjørn Hansen, tlf: 975 52 673
Kontaktperson grunnerverv: Sven E. Næss, tlf: 41 57 41 64

Aktuelt for fylke(r): Viken