Artikkelen er fra 2009, og innholdet kan være utdatert.

Prosjektet E18 Ørje – Vinterbro signerte tirsdag 24. mars kontrakt med Skanska Norge AS. Entreprisen har en prislapp på drøye 236 millioner kroner og omfatter bygging av ca 1000 meter firefelts motorveg, ca 1000 meter toløps tunnel øst for Glomma ned mot Smaalenene bru. I tillegg skal det bygges tre nye rundkjøringer og et toplanskryss.

To blir til en
Romsåsen tunnel består egentlig av to tunneler. Romsåsen har en kløft midt i linja der tunnelen går. Det ca. 70 meter lange stykket mellom de to tunnelene vil bli bygget inn med betong slik at det blir en sammenhengende tunnel på ca 1000 meter.

Byggestart i midten av mai
Oppstart på entreprisen er å regne som en milepæl for prosjektet. Entreprisen er en av de største på delstrekningen og utgjør naturligvis en stor del av prosjektet. Det skal bli godt å komme i gang, sier prosjektleder Bettina Sandvin.
 
Krosby – Knapstad er delstrekning nummer fem av totalt åtte på den nye E18 fra Ørje til Vinterbro. Delstrekningen skal stå ferdig høsten 2010.

Bilde av Ola By, divisjonsdirektør i Skanska Norge AS og Bettina Sandvin, prosjektleder E18 Ørje - Vinterbro
Kontraken signert: Ola By, divisjonsdirektør i Skanska Norge AS og Bettina Sandvin, prosjektleder for E18 Ørje - Vinterbro.
Aktuelt for fylke(r): Viken