Smålenene bru bygget på 3 minutter
Smålenene bru, som krysser Glomma på delstrekningen Krosby – Knapstad på ny E18 gjennom Østfold, er et landemerke i regionen. I to år har et webkamera tatt bilder av byggingen. Se filmen som viser brua bygget på tre minutter.
Hver dag i to år har et HD webkamera tatt bilder av byggingen av Smålenene bru. Kameraet har tatt mange bilder hver dag. Et utvalg av disse bildene er satt sammen til en film som gjør at vi kan se den to år lange byggeperioden komprimert til tre minutter.
Se filmen her
Den 300 meter lange skråkabelbrua er en del av E18-strekningen mellom Krosby og Knapstad i Østfold. Det som gjør brua så spesiell, er blant annet utseendet. Brua har ett brutårn som rager 88 meter over vannspeilet til Glomma. 28 kraftige kabler, 14 på hver side av tårnet, bærer midtspennet av brua. Kablene er strukket på skrå mellom toppen av brutårnet og brua.
Kablene er trukket med en hvit hylse som beskytter stålkablene mot vær og vind. Det er montert lyskastere som lyser opp kablene når det er mørkt. Den hvite beskyttelseshylsen på kablene er med på å forsterke lyset, og gir landemerket, Smålenene bru, et flott utseende også når det er mørkt. Toppen av brutårnet blir opplyst med blått lys og kan sees på lang avstand.
Nøkkeltall om Smålenene bru
Kontraktsum: 173 millioner kroner (2008-kroner)
Sluttkostnad: 211 millioner kroner (2010-kroner) (inkl. mva., prisstigning, mengdeendringer og tilleggsarbeider)
Lengde: 300 meter. Hovedspenn over Glomma 142 meter, sidespenn 102 meter.
Høyde tårn: 88 meter over Glomma, brubanen 18 meter over Glomma, tårn 70 meter over brubanen.
Kabler: Hver kabel består av 43-83 stk spennarmeringstau. Hvert enkelt tau er beregnet å tåle 14,5 tonn. Kablene er dermed beregnet til å kunne tåle vekter mellom 620 tonn og opptil 1200 tonn. Hver kabel bærer 7 meter bruoverbygning.
Mengder: 190 tonn spennarmeringstau i kablene – det utgjør 180 km tau. 480 tonn stål, 1650 tonn armeringsjern. Det er brukt 160 m3 AUV-betong for undervannsstøp og 7700 m3 betong.