Artikkelen er fra 2008, og innholdet kan være utdatert.

Statens vegvesen hadde tilbudsåpning på Smaalenene bru tirsdag 26. februar 2008. Smaalenene bru er en del av strekningen Krosby-Knapstad på ny E18 i Østfold. Åtte entreprenører hentet ut papirene og tre leverte tilbud.

Da klokken slo 12.00 på riggen ved Eiebakke i Østfold, kunne E18-prosjektet konkludere med tre innleverte tilbud på Smaalenene bru. - Tilbudene var som forventet, sier delprosjektleder Jørn A. Pettersen i Statens vegvesen.

Bruentreprisen ble lyst ut som to alternativer, ett betongalternativ samt ett samvirkealternativ der det benyttes større mengder stål i konstruksjonen i tillegg til betong.

Her er en oversikt over entreprenørenes tilbud:

Askim entreprenør:    kr. 229 040 277,00 (samvirke)
Skanska:                   kr. 194 574 334,76 (betong)
Bilfinger Berger:         kr. 190 677 662,80 (samvirke)                            
                                 kr. 173 427 135,80 (betong)

Smaalenene bru

Smaalenene bru som er å regne som selve smykket på delstrekningen Krosby - Knapstad og blir 300 meter lang. Brua er en skråkabelbru som betyr at den består av kun et tårn med strekkabler som holder brukonstruksjonen oppe. Tårnhøyden blir på hele 86 meter over vannflaten.

Samvirkealternativet (betong, stål, færre kabler) består av:

Betongalternativet (betong, mindre mengder stål, flere kabler)

  • 110 tonn kabler
  • Ca. 6000 m3 betong
  • Ca. 1400 tonn stål til bærekonstruksjonen av brua
  • 177 tonn kabler
  • Ca. 7700 m3 betong
  • Ca. 390 tonn stål til bærekonstruksjonen av brua.

 

Nyhet7 Tilbud 440 VPE18Ostfold
Smaalenene bru. Færre kabler og bærekonstruksjon av stål. Slik vil den nye brua over Glomma se ut derom prosjektet går for samvirkealternativet.
Aktuelt for fylke(r): Viken