Artikkelen er fra 2008, og innholdet kan være utdatert.

Det var fullt hus ved Østfold distriktskontor da Thorer Lie formelt gikk av med pensjon etter 35 år i etaten. 30 av disse årene har Lie vært prosjektleder for E18 Østfold.

Det var fullt hus ved Østfold distriktskontor da Thorer Lie formelt gikk av med pensjon etter 35 år i etaten. 30 av disse årene har Lie vært prosjektleder for E18 Østfold.

Thorer Lie, prosjektleder for E18 gjennom Østfold, har sin siste formelle arbeidsdag fredag 27. juni 2008. Han ble ærbødig hedret for sin innsats i etaten, som begynte en augustdag i 1973.

Mange benyttet anledningen til å si noen velvalgte ord denne dagen. Prosjektsjef Stein Fyksen delte sine erfaringer, tanker og følelser for den avtroppende prosjektlederen. Han fortalte blant annet at Thorer er kjent for å være ordknapp, men tilsvarende presis. - Han har alltid levert resultater. Når han først sier noe, blir det som regel slik. Thorer er kjent for å gjøre ting på sin måte, noe som har fungert veldig bra. Thorer er veldig sta, men på samme tid flink til å finne løsninger og kompromisser, sa Stein Fyksen.

Delprosjektleder, E18 Østfold, Jørn A. Pettersen, holdt også en fin tale og rettet en stor takk på vegne av prosjektet. Jørn takket blant annet for godt og stødig samarbeid gjennom mange år. Tor Stabbetorp, prosjektleder for rv. 108 ny Kråkerøyforbindelse, sa også noen velvalgte ord.

Maktskifte i Østfold
E18 gjennom Østfold har hatt samme prosjektleder i nærmere 30 år. Den epoken er over og nye krefter settes inn. - Det er litt vemodig, men samtidig helt riktig å gi stafettpinnen videre nå, sier avtroppende prosjektleder Thorer Lie.

Bygget E18 tre ganger
I nærmere 30 år har Thorer Lie stått ved roret i forbindelse med utbyggingen av E18 gjennom Østfold. - På den tiden kan vi si at vegen er bygget tre ganger, smiler Lie. Først ble vegen lagt om på ulike steder for å lette trafikkavviklingen. Så ble vegen bygget ut i bredden for å ta unna den stadig økende trafikken. I dag er det fire-felts motorveg som legges utenom tettstedene som står for tur.
- Det er helt nødvendig å bygge ut E18 som fire-felts motorveg utenfor tettstedene. Ikke bare for avviklingen av den stadig økende trafikken, men også for økt trafikksikkerhet gjennom tettstedene sier Thorer.

E18 gjennom Østfold er en av hovedferdselsårene mellom Norge og Sverige. Opp mot 25 % av all godstransport på veg mellom Norge og utlandet går over E18. E18 betjener også det vesentligste av person- og godstransporten som skal til eller fra indre Østfold.

I følge Thorer selv har han angret kun én gang på at han valgte å gå av med pensjon nå. Det var ved juletider, men det gikk fort over legger han til med et lurt smil. - I dag er jeg helt forberedt, jeg har hatt en lang periode på å bli klar for å gi fra meg stafettpinnen så dette er helt i orden, avslutter Thorer.

Fra byggeleder bru til prosjektleder motorveg
Påtroppende prosjektleder, Bettina Sandvin har vært i Statens vegvesen siden 1987. Sandvin begynte sin karriere som praktikant og teknisk tegner. Etter oppfordring av Thorer Lie som i sin tid ansatte Sandvin, tok hun ingeniørskolen i Gøteborg, og fortsatte å jobbe for Statens vegvesen. Siste stilling Sandvin hadde før hun tok over roret på E18, var byggeleder på Kråkerøyforbindelsen i prosjektet rv. 108 ny Kråkerøyfobindelse.

Sandvin som formelt overtok stillingen 1. juni har allerede kommet godt i gang og gleder seg til den videre jobben med å ferdigstille Norges hovedferdselsåre til Stockholm.

Her ser vi avtroppende og påtroppende prosjektleder sammen ved Glommas bredd ved Spydeberg. I bakgrunnen kan vi skimte Romsåsen tunnel. 

Thorer og Bettina tekst
Aktuelt for fylke(r): Viken