E18 Vestkorridoren
E18 Vestkorridoren er 17 km ny hovedveg mellom Lysaker i Bærum og Drengsrud i Asker. Anleggsarbeider pågår nå mellom Fornebukrysset og Ramstadsletta.
- Etappe 1: Lysaker–Ramstadsletta - anleggsarbeider pågår
- Lysaker kollektivterminal - arbeid med reguleringsplan pågår
- Etappe 2: Ramstadsletta–Nesbru
- Etappe 3: Nesbru–Drengsrud
Hva er E18 Vestkorridoren?
E18 Vestkorridoren er fellesbetegnelsen på hovedveien mellom Oslo og Asker. Den planlagte utbyggingen av E18 har en samlet strekning på 17,3 km, fra Lysaker i Bærum til Drengsrud i Asker. I tillegg vil prosjektet gi ny hovedsykkelrute, ny veg mellom Gjønnes og E18 (Gjønnestunnnelen), ny vegforbindelse til Fornebu (Vestre lenke) og nye gang- og sykkelveger.
E18 Vestkorridoren er et av Norges største utbyggingsprosjekter. Prosjektet skal legge til rette for at flere kan reise kollektiv, sykle eller gå, gi bedre trafikkflyt for næringstrafikken, økt trafikksikkerhet og redusert bilbruk. Deler av E18 skal flyttes under lokk eller legges i tunnel. Det vil redusere støy- og støv, og legge til rette for by- og stedsutvikling i området.
Statens vegvesen er ansvarlig for planlegging og bygging.
E18 Vestkorridoren er delt i tre etapper:
Etappe 1: E18 Lysaker-Ramstadsletta
Prosjektet omfatter ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta, ny fylkesvegforbindelse til Fornebu (Vestre lenke), ny fylkesvegforbindelse til Gjønnes (Gjønnestunnelen), gang- og sykkelveger og tilpasninger til lokalveger.
Byggearbeid startet i november 2020. For tiden pågår er det anleggsarbeider på strekningen Fornebukrysset-Strand,strekningen Strand-Ramstadsletta og Gjønnestunnelen. Det pågår arbeid med reguleringsplan for Lysaker kollektivterminal.
E18-delen av prosjektet planlegges åpnet for trafikk i 2027/2028 og hele prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta ventes ferdigstilt i 2030
Etappe 2: E18 Ramstadsletta-Nesbru
Det pågår arbeid med reguleringsplan på strekningen E18 Ramstadsletta - Nesbru. Arbeidet med reguleringsplan startet høsten 2020, og er beregnet vedtatt av Bærum og Asker kommune i løpet av 2027.
Etappe 2 er en del av utviklingsporteføljen i NTP. I 2024 jobber Statens vegvesen med søknad om nytt styringsmål for prosjektet (prosjektets kostnad).
Etappe 3: E18 Nesbru-Drengsrud
Strekningen inngår i vedtatt kommunedelplan for E18 Slependen-Drengsrud fra november 2016. Det pågår for tiden ikke planlegging på strekningen.
Mål for E18 Vestkorridoren
Statens vegvesens toppmål
Prosjektet E18 Vestkorridoren følger Statens vegvesens toppmål, og skal bidra til et effektiv, miljøvennlig og trygt transportsystem i 2050. Det innebærer:
- Enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for næringslivet
- Mer for pengene
- Effektiv bruk av ny teknologi
- Nullvisjon for drepte og hardt skadde
- bidra til oppfylling av Norges klima- og miljømål
E18 Vestkorridorens samfunnsmål
Utvikling av arealbruk og transportsystem på veg i Vestkorridoren skal forbedre tilgjengeligheten til viktige reisemål og legge til rette for økt bruk av miljøvennlige transportformer som alternativ til bil. Tiltakene skal redusere trafikkskapte miljøproblemer i Vestkorridoren og redusere bilbruken.
E18 Vestkorridorens effektmål:
- Redusere rushtidsforsinkelser. Næringslivet og kollektivtransporten skal prioriteres.
- Legge til rette for økt andel reiser med miljøvennlige transportformer (kollektiv, sykkel og gange)
- Transportsystem som håndterer regional og lokal transport.
- Redusere luftforurensing og støyplage for naboene.
- Redusere barrierer som hindrer ferdsel og øke opplevelsesverdier.
- Begrense gjennomgangstrafikk i boligområder.
Hvorfor ny E18?
I snitt er det 90 000 kjøretøy i døgnet som benytter E18 gjennom Asker og Bærum. Det er med det en av Norges mest trafikkerte veger. Vegen er viktig både for kollektivtrafikk og næringsliv, og er med sin tilknytning til internasjonale ferje- og havneterminaler en sentral transportåre ut av landet. Prognosene for befolkningsutvikling, regional økonomi og trafikk viser fortsatt betydelig vekst i området.
Flere skal kunne gå, sykle eller reise kollektivt
De store trafikkmengdene forårsaker forsinkelser og køproblemer på strekningen. Bussene har dårlig fremkommelighet, spesielt ut av Oslo og på tverrgående ruter. Dagens trafikksituasjon er en stor miljøbelastning for de mange som bor og arbeider nær veien, og E18 er en barriere for by- og stedsutvikling. Eksisterende sykkelforbindelse langs E18 gjennom Bærum kommune har varierende standard.
Ny E18 skal ikke føre til mer privatbiltrafikk, men det skal sikre at flere kan reise kollektivt, sykle eller gå. Næringstransporten skal prioriteres.
- Vei:
- E18
- Fase:
- Byggefase
- Kommuner:
- Asker, Bærum
- Fylker:
- Akershus
- Lengde:
- 17,3 km (etappe 1 er 4 km hovedveg + lokalvei)
- Omfang:
- Lysaker (Bærum) - Drengsrud (Asker) + hovedsykkelvei, lokalvei til Fornebu og Gjønnes, gang- og sykkelveier
- Finansiering:
- Stat, Bompenger
- Nasjonal transportplan:
- Omtalt i NTP 2022–2033
- Totalkostnad:
- Etappe 1, E18 Lysaker-Ramstadsletta har en styringsramme (P50) på 20,6 mrd (2024-) kroner. Kostnadsrammen for prosjektet (P85) er på 23,1 mrd (2024-) kroner.
- Oppstart:
- November 2020
- Antatt åpnet:
- 2030
Prosjektkontor
- Besøksadresse:
- Philip Pedersens vei 20, Lysaker
Kontakter
Åge Brudeseth
- Telefon:
- 90065279
- E-post:
Therese Grøttumsbråten
- Telefon:
- 45 87 92 19 (08.00-15.30)
- E-post: