Prosjektet E18 Lysaker og Ramstadsletta omfatter blant annet 4,4 km ny E18, ny sykkelveg, ny veg til Fornebu og ny fylkesveg mellom Gjønnes og E18.

Kartskisse som viser helprosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta
Kartet viser prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta Illustrasjon: Aas Jacobsen AS

E18 Lysaker-Ramstadsletta er etappe 1 av E18 Vestkorridoren. Noe av hensikten med E18 Vestkorridoren er å bedre trafikksikkerheten,  redusere ulempene som  motorveitrafikken har skapt og åpne for ny utvikling.

Motorvegen flyttes under bakken

På etappe 1, E18 Lysaker-Ramstadsletta vil E18-trafikken i framtiden gå under bakken – i Høviktunnelen og Stabekklokket. Selv om Stabekklokket er kortet inn med 50 meter sammenlignet med opprinnelig regulert løsning, vil halve E18-strekningen mellom Lysaker og Ramstadslette være vei under bakken. Det gir muligheter for by- og stedsutvikling på Fornebu, Høvik og Lysaker  og bidrar til å redusere støy- og støvplagene fra E18 for de som bor i området. 

Flere skal reise kollektivt, sykle eller gå

Utbyggingen skal ikke føre til mer privatbiltrafikk, men flere skal kunne reise kollektivt, sykle eller gå. Ved å legge til rette for kollektivt, sykkel og gange, bidrar prosjektet E18  Lysaker-Ramstadsletta til å redusere  klimagassutslipp fra transport 

Næringstransporten skal prioriteres ved utbygging av hovedvegen.  

Byggetid

Byggearbeidene  startet i november 2020.  Det pågår for tiden anleggsarbeider på strekningen Fornebukrysset- Strand og på strekningen  Strand-Ramstadsletta Strand-Ramstadsletta.  E18-delen av prosjektet skal etter planen åpne for trafikk i 2027/2028. Hele prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta er beregnet ferdigstilt i 2030. 

Illustrasjonen viser planlagt framdrift for prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta
Illustrasjonen viser planlagt framdrift for prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta Illustrasjon: Statens vegvesen

Etappe 1: Lysaker–Ramstadsletta