Om E18 Lysaker-Ramstadsletta
Prosjektet E18 Lysaker og Ramstadsletta omfatter blant annet 4,4 km ny E18, ny sykkelveg, ny veg til Fornebu og ny fylkesveg mellom Gjønnes og E18.
E18 Lysaker-Ramstadsletta er etappe 1 av E18 Vestkorridoren. Noe av hensikten med E18 Vestkorridoren er å bedre trafikksikkerheten, redusere ulempene som motorveitrafikken har skapt og åpne for ny utvikling.
Motorvegen flyttes under bakken
På etappe 1, E18 Lysaker-Ramstadsletta vil E18-trafikken i framtiden gå under bakken – i Høviktunnelen og Stabekklokket. Selv om Stabekklokket er kortet inn med 50 meter sammenlignet med opprinnelig regulert løsning, vil halve E18-strekningen mellom Lysaker og Ramstadslette være vei under bakken. Det gir muligheter for by- og stedsutvikling på Fornebu, Høvik og Lysaker og bidrar til å redusere støy- og støvplagene fra E18 for de som bor i området.
Flere skal reise kollektivt, sykle eller gå
Utbyggingen skal ikke føre til mer privatbiltrafikk, men flere skal kunne reise kollektivt, sykle eller gå. Ved å legge til rette for kollektivt, sykkel og gange, bidrar prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta til å redusere klimagassutslipp fra transport
Næringstransporten skal prioriteres ved utbygging av hovedvegen.
Byggetid
Byggearbeidene startet i november 2020. Det pågår for tiden anleggsarbeider på strekningen Fornebukrysset- Strand og på strekningen Strand-Ramstadsletta Strand-Ramstadsletta. E18-delen av prosjektet skal etter planen åpne for trafikk i 2027/2028. Hele prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta er beregnet ferdigstilt i 2030.
Prosjektet omfatter
- 4,4 km ny E18 med tre gjennomgående kjørefelt i begge retninger. Det høyre kjørefeltet er kollektivfelt/sambruksfelt. Ny E18 vil gå i tunnel forbi Høvik (Høviktunnelen på ca 2 km), og ved Stabekk vil ny E18 gå under lokk. Forbi Høvik vil dagens E18 bli bygd om til lokalveg (fylkesveg). Bærum kommune utvikler området ved Høvik
- 8,7 km nye lokalveger (fylkesveger).
Dette omfatter blant annet Gjønnestunnelen (ny vegforbindelse mellom Gjønnes og E18 ved Strand) og Vestre lenke (ny veiforbindelse mellom Fornebu og E18 ved Strand). De nye lokalvegforbindelsene vil redusere trafikken på lokalveger, avlaste boligområder og sikre bedre framkommelighet for buss. - 12,6 km ny gang- og sykkelveg
Dette inkluderer også ny hovedsykkelrute på sørsiden av E18. - Tunneler og bruer: Bygging av Høviktunnelen, Gjønnestunnelen, Stabekklokket, Ramstadsletta bru og en rekke andre konstruksjoner (støttemurer, bruer, tekniske bygg, støyskjermer oa.)
- 4,1 km nye på- og avkjøringsramper til E18
- Lysaker kollektivterminal:
Planlegging og bygging av Lysaker kollektivterminal ble lagt inn i prosjektet ved Stortingets behandling av E18 Lysaker-Ramstadsletta i juni 2020.
Bakgrunn/ kostnad og finansiering
Kostnadsramme
E18 Lysaker-Ramstadsletta har en styringsramme (P50) på 20,6 mrd (2024-) kroner. Kostnadsrammen for prosjektet (P85) er på 23,1 mrd (2024-) kroner.
Finansiering
Utbyggingen finansieres med statlige bevilgninger og bompenger.
Viken fylkeskommune og Bærum kommune har gitt lokal garanti for bompengelån (sept 2020).
NTP/ Oslopakke 3
Byggingen av E18 Lysaker-Ramstadsletta, etappe 1 av Vestkorridoren inngår i Nasjonal transportplan 2022-2033. Prosjektet er del av Oslopakke 3
Stortingsvedtak om om bygging av E18 Lysaker-Ramtadsletta
Den 19. juni 2020 vedtok Stortinget finansiering og utbygging av E18 Lysaker-Ramstadsletta med tverrforbindelse mellom Gjønnes og Fornebu. Prop. 38 S (2019–2020) Proposisjon til Stortinget.
Ved Stortingsbehandlingen ble det også avgjort at den planlagte og regulerte bussveien utgår av første byggetrinn. I tillegg ble utbygging av Lysaker kollektivterminal innlemmet i prosjektet. Se justert alternativ
Hele Stortingsbehandlingen av E18 Lysaker–Ramstadsletta 18. og 19. juni 2020 (på stortinget.no).
Reguleringsplan for E18 Lysaker-Ramstadsletta
Reguleringsplan for strekningen Lysaker - Ramstadsletta er godkjent av Bærum kommmune og Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2017 .
Stortingsbehandlingen medførte endringer i den vedtatt reguleringsplan - se justert reguleringsplanalternativ E18 Lysaker–Ramstadsletta