Anleggsarbeider Strand-Ramstadsletta
Strekningen omfatter bla. 2/3 av Høviktunnelen, Ramstadsletta bru og nytt kryss ved Høvik. Byggetid: juni 2022-2029/2030. Leverandør: Skanska Norge AS
Dette skal vi bygge
- To km ny E18 med 2x3 felt.
Høviktunnelen utgjør det meste av strekningen. Tunnelen er rundt 1950 meter lang og får to løp med tre felt i hver retning. Ett av feltene i hver retning blir kollektiv-/sambruksfelt. To tredjedeler av Høviktunnelen (1250 meter) bygges som del av entreprise E103 Strand-Ramstadsletta. - Ramstadsletta bro over E18 (kommunal vei)
- ny rundkjøring på Høvik, noe lokalvei, ramper til/fra E18
- ca 750 meter veg i dagen på Ramstadsletta
- tilpasning av dagens lokalveisystem (Sandviksveien, Kirkeveien og Ramstadsletta)
- en del av den framtidig hovedsykkelveien langs Sandviksveien
- vanntett trau ved Ramstadsetta og støttemurer langs E18
- nye støyskjermer langs E18 på Ramstadsletta
- elektroinstallasjoner, trafikkteknisk utstyr og omlegging av teknisk infrastruktur
Status for anleggsarbeidet, desember 2024
Sandviksveien
Sandviksveien åpnet igjen for trafikk lørdag 21.12.2024.
Siden slutten av februar 2024 har det vært arbeid med å legge nye vann- og avløpsledninger langs Sandviksveien. Sandviksveien er nå åpen igjen, men fortsatt gjenstår noe arbeid med asfaltering, kantsteiner og vegmerking.
Sykkelfelter som i dag er frest bort, vil bli retablert våren 2025.
Driving av tunnel
Drivingen av Høviktunnelen pågår døgnet rundt med sprenging, boring og injeksjon av tetningsmasser i berget. Begge tunnelløp har nå passert 1000 meter. Det er også sprengt ut tverrslag som forbindelse mellom tunnelløpene og ett av pumpebassengene.
Sprengningssalver
Fjellkvaliteten på strekningen for Høviktunnelen mellom Ramstadsletta og Strand er noe varierende. Det innebærer at Skanska har ulik størrelse på salvene som benyttes for å drive fremover, og vil naboer vil merke rystelsene fra salvene i varierende grad. I østgående tunnelløp (retning Oslo) er fjellet krevende slik at tunneldrivingen skjer fra to sider inne i tunnelen. Erfaringsvis vet vi at enkelte opplever rystelser som noe ubehagelig. Vi presiserer derfor at rystelsene i prosjektet fortsatt holder seg godt innenfor vedtatte grenseverdier. Rystelsene kan oppleves som ubehagelige, men er altså ikke farlige.
Denne videoen fra Bransjeråd for Fjellsprenging gir en god innføring i hvordan det jobbes med sprengningsarbeider:
Vil du varsles før sprengningsarbeider?
Meld deg på Skanskas SMS-varsling for E103 Strand-Ramstadsletta.
Sikring og tetting av tunnelen
Selv om fjellkvaliteten i tunnelen er bedre, trengs det likevel omfattende sikringsarbeider. Skanska gjennomfører systematisk injeksjonsarbeider for å hindre innlekkasje av vann i tunnelløpene. Skanska og Statens vegvesen overvåker kontinuerlig grunnvannsnivået og vurderer eventuelle tiltak fortløpende.
Det er også en viss risiko for at sement fra injeksjonsarbeider kan komme opp til overflaten. Dersom du som er nabo til anlegget oppdager noe i kjellere eller uteområder, så oppfordrer vi deg til å kontakte oss straks.
Ring tlf 45879219 eller send e-post til n
For deg som er nabo til anlegget gjør vi også oppmerksom på at du kan møte uniformerte medarbeidere fra Vegvesenet og Skanska både på dagtid og nattestid. Da er det trolig våre prosjektmedarbeidere som er ute på inspeksjon.
Vi varsler deg når vi nærmer oss din bolig
Arbeidet med tunneldriving av de to tunnelløpene på Høviktunnelen vil pågå i minst 2,5 år. Vi vil varsle deg som er nabo over tunnelen etter hvert som vi nærmer oss din bolig.
Betongarbeider på Ramstadsletta
Skanska har gjennomført flere runder med støping av bunnplate og vegger for framtidig E18. Arbeidet utføres som vanntett støp for å hindre påvirkning av grunnvannsnivå i området. Støpingen av bunnplate og vegger vil pågå i flere etapper.
Betongtunnel
Vi er også i gang med grunn- og betongarbeider for betongtunnel for østgående løp. Betongtunnelen blir en del av den nye Høviktunnelen, og bygges over en strekning der det ikke er fjell til å sprenge tunnel. I østgående løp er også 150 meter av betongtunnelen ferdig, inkludert 35 meter vanntett støp i bergtunnel.
Ramstadsletta bru
Halvparten Ramstadsletta bru er ferdigstilt, med storstøp utført i september. Den andre halvdelen av broen vil bli bygget i 2026, når trafikken i vestgående retning flyttes inn på anleggsområdet. Broen skal bli lokalvei med gang- og sykkelvei over nye E18.
Montering av permanent støyskjerm
Betongarbeider og støp av styskjermer på Ramstadslette er ferdig på nordsiden av E18. Hver søyle veier rundt 10 tonn, og er produsert i Forsand av Norsk spennbetong AS. Mellom de 8 meter høye søylene er det støpt en 3,2 meter høy vegg. Den øvre delen vil bestå av skjermelementer i stål.
Senere i prosjektet vil tilsvarende støyskjermer bygges på motsatt side, mot sør. Planen er at disse skal opp i 2026/27, og være dekket med solcellepanel. Målet er et disse i tillegg til å skjerme omgivelsene for støy, også kan være med å forsyne den nye veien med strøm.