Arbeidet omfatter bla. en del av Høviktunnelen, Stabekklokket, Vestre lenke og gang- og sykkelveger. Byggetid aug. 2023-2030. Leverandør: Skanska Norge AS

Anleggsområdet ved Stabekk/Oksenøyveien mai/juni 2024
Anleggsområdet ved Stabekk/Oksenøyveien mai/juni 2024 Foto: Foto: Weam Tesfazghi Weldegabrail / Statens vegvesen
Kartskissen viser kontraktsområdet for Fornebukrysset-Strand
Kartskissen viser kontraktsområdet for Fornebukrysset-Strand Illustrasjon: Aas-Jakobsen AS

Dette skal vi bygge

Entreprisen/kontrakten omfatter blant annet;

  • 2 km ny E18 (2x3 felt). Ett felt i hver retning gjennom Høviktunnelen blir sambruksfelt for kollektiv og tungbil
  • 2 km ny lokalvei mellom Fornebu og Strand/Gjønnestunnelen (Vestre lenke)
  • 0,4 km ny lokalvei ved Strand
  • 2,2 km ny hovedsykkelvei langs ny E18
  • gang- og sykkelveier
  • ca 440 meter av Gjønnestunnelen (to-løps)
  • Ca 650 meter av Høviktunnelen (to-løps)
  • ca 60 større og mindre konstruksjoner, bla Stabekklokket, 1,4 km støttemur, 12 bruer, 3 tekniske bygg

Anleggsarbeid som pågår nå

 

Grendehustomta/Vestre lenke

Den nye veiforbindelsen til Fornebu (Vestre lenke – ny Oksenøyvei) skal stå ferdig i 2029.  Når anleggsperioden er over, vil Grendehustomta være klar for etablering av boliger og offentlige bygg. Det blir etablert en turvei over området.

Status oktober 2024

  • Det pågår forberedende anleggsarbeid for det som skal bygges senere av Bærum Kommune. Gamle rør for vann- og avløp skal være skiftet ut i løpet av 2024, høyspentkabler er lagt om, og grunnen er stabilisert med kalksement. I midten av januar 2024 startet Skanska å fylle på med masser av stein. Dette arbeidet vil pågå ut 2026. Arbeidene med bygging av ny Oksenøyvei startet rett etter sommerferien 2024. En liten milepæl er oppnådd og den vestlige delen av veien åpnet mandag 30. september. Se illustrasjon. 
    Kart som viser den nye Oksenøyveien.
    Kart som viser den nye Oksenøyveien. Illustrasjon: Skanska Norge AS
    Grendehustomta august 2024.
    Grendehustomta august 2024. Foto: Skanska Norge
  • Fra 2. oktober 2024 blir det sporadisk tipping og mottak av stein på kveldstid på Grendehustomta. Arbeidene blir utført mellom kl 07-23 mandag til fredag og kl 08-23 på lørdager. Steinen fraktes fra anlegget på Strand og over anleggsbroene til Grendehustomta. Arbeidet vil pågå frem til høsten 2026.

Nedre Stabekk

I dette området skal framtidens E18 gå i betongtunnel (Stabekklokket). Stabekklokket er planlagt ferdigstilt i tredje kvartal 2027. Over lokket skal det bygges ny lokalvei fra Strand til Fornebu (del av Vestre lenke). Her bygges også ny hovedsykkelvei parallelt med lokalveien, denne er planlagt å stå klar første kvartal 2029. 

Status oktober 2024:

  • Skanska har midlertidig lagt om Michelets vei mot Oksenøyveien for å gjøre det tryggere for myke trafikanter. Veien går under anleggsbrua i området for å unngå situasjoner der myke trafikanter og anleggsmaskiner krysses. Omleggingen vil vare i rundt fire år (2027).
  • I midten av desember 2023 ble østgående løp av E18 lagt om midlertidig. I forkant av dette ble det tatt ut fjell inntil Michelets vei. Deler av Stabekklokket bygges der det østgående løpet av E18 lå fram til midten av desember 2023. Den midlertidige omleggingen av E18 ble gjort for å gi plass til arbeidet med Stabekklokket.
  • I området som kalles Øya (mellom østgående og vestgående E18 utenfor Riiser Larsens vei) er Skanska i mål med å fjerne fjell, grave ut og fundamentere for første del av Stabekklokket. Betongarbeidene har vært i gang siden april 2024 og per 1. november er 1/3 av betongarbeidene for det vestgående løpet utført.
Stabekklokket august 2024.
Stabekklokket august 2024. Foto: Skanska Norge

Strand  

I framtiden vil ny E18 gå i Høviktunnelen, den skal stå klar i 2028. I tillegg vil lokalveien (fylkesvei) gå i tunnel mellom Strand og Gjønnes (Gjønnestunnelen) fra 2030. Det skal også bygges ny lokalvei og ny hovedsykkelvei over Strand som vil stå klar i 2029. 

Statens vegvesen har i april lagt frem nytt forslag om et forenklet Strandlokk, les mer om dette her:  Vegvesenet går for forenklet Strandlokk 

Forslaget er fr tiden til behandling i Bærum kommune, saksgang og fokumenter finner du her: Dokument 24/97902 - Endring av reguleringsplan for E18 korridoren fra Lysaker til Ramstadsletta mm på Strand 1. gangs behandling | Bærum kommune (baerum.kommune.no)

Vil du varsles før sprengning i tunnel? 

25. april 2024 ble en milepæl i prosjektet nådd da vi fyrte av første salve for tunneldriving på Strand. I den forbindelse er det etablert en egen kanal for varsling av sprengning i tunnel. Her kan du registrere deg. For sprengning i dagen gjelder fortsatt https://nabovarsling.no/E18vk.

Status oktober 2024:

    • Skanska har siden høsten 2023 gravd og sprengt ned til tunnelpåhugg for Høviktunnelen og Gjønnestunnelen. Noe sprengningsarbeid i dagen på Strand fortsetter utover vinteren 2025.
    • 25. april startet selve tunneldrivingen. Skanska skal drive 470 meter av Høviktunnelen i retning Ramstadsletta og 360 meter av Gjønnestunnelen i retning Gjønnes. Arbeidene vil pågå frem til høsten 2026, og innebærer sprengning, pigging, boring og injeksjon. Etter dette fortsetter arbeidene inne i tunnelen med grøfting, vegbygging og tunnelinnredning frem til tunnelene skal stå ferdig. Støynivået vil bli mildere etter hvert som arbeidet beveger seg innover i tunnelene. Pr 1. november er det sprengt ut 200 meter av vestgående løp og 100 meter av østgående løp av Høviktunnelen.
    • I starten av august startet Skanska opp døgnkontinuerlig tunneldriving på Strand (mandag til og med lørdag). Arbeidene blir tilpasset inne i tunnelen slik at de mest støyende operasjonene foregår i tidsrommet 07-23. Det må allikevel forventes noe aktivitet i og utenfor tunnelen gjennom døgnet. Det blir da i hovedsak arbeid man på forhånd ikke kan forutse og/eller planlegge. Skanska etterstreber å gjøre så lite som mulig på natt, og har opprettet rutiner for dette.
Tunnelpåhugg ved Strand, oktober 2024.
Tunnelpåhugg ved Strand, oktober 2024. Foto: Skanska Norge AS
    • På Strand er arbeidet med større betongkonstruksjoner i forbindelse med trau- og portalbygging for Høvik- og Gjønnestunnelen godt igang.
    • Skanska jobber med å tette byggegropa for tunnelene (injeksjon med sementblanding som skal vanntette sprekker i berget) og med spunting som må til for å holde massene på plass. Arbeidet med injeksjon og spunting skal sikre at grunnvannsstanden ikke synker under berguttakene.
Strand betongtrau, oktober 2024.
Strand betongtrau, oktober 2024. Foto: Skanska Norge AS
    • Bergskjæringene sikres fortløpende med bolter, sprøytebetong og nett. Steinmassene kjøres via anleggsbruene i retning Fornebu der de skal brukes til oppfylling. Resten blir kjørt til Viken Miljøpark AS (VIMAS).

 

  • Fra 2. oktober 2024 blir det sporadisk frakt av masser ut av tunnel på kveldstid. Arbeidet blir utført mellom kl 07-23 mandag til fredag og kl 08-23 på lørdager. Steinen fraktes fra anlegget på Strand og over anleggsbroen til Grendehustomta. Dette er planlagt å pågå frem til høsten 2026
  • Ved Holtet er Skanska i gang med å avdekke fjell og ta ut løsmasser ved boring og sprenging. Arbeidene er knyttet til ny trasé for vann og avløp, og er ferdigstilt ca slutten av oktober/begynnelsen av november.
    Holtet, oktober 2024
    Holtet, oktober 2024 Foto: Skanska Norge AS
  • Siden september 2024 har Skanska arbeidet med ny vann- og avløpstrase på vegne av Bærum kommune langs Markalleen. Disse arbeidene fører til begrenset fremkommelighet. Les her for mer informasjon. 

Fornebukrysset 

Ved Fornebukrysset skal det gjøres tilpasninger for å sikre god trafikkflyt og -sikkerhet. Blant annet skal påkjøringsrampen til E18 fra Ring 3 (Granfosstunnelen) i retning Sandvika flyttes ned i betongtrau. Flyttingen vil gi plass til bygging av bruer og støttemurer, i tillegg til ny hovedsykkelvei og sykkelbru over Fornebukrysset som er planlagt ferdig i løpet av 2028.

Status Fornebukrysset nord oktober 2024:                          

  • Skanska la om trafikken fra Ring 3 (Granfosstunnelen) ut på E18 mot Sandvika i august. Dette er for å gjøre plass til anleggsarbeidene som kommer på i Fornebukrysset.
  • Arbeidet med ny trase for vann- og avløp har pågått siden oppstart i august 2023, og vil fortsette forbi Philip Pedersens vei 1-7 fra og med høst 2024. Arbeidet kan i noen perioder påvirke framkommelighet og parkering, men det vil hele tiden være mulig å passere med bil, utrykningskjøretøy og varetransport. Arbeidene med vann- og avløp er planlagt ferdig ca mars 2025. Utover våren 2025 vil det arbeides med tilbakeføring av området.
    Fornebukrysset nord, bilde tatt i oktober 2024.
    Fornebukrysset nord, bilde tatt i oktober 2024. Foto: Skanska Norge AS

Status Fornebukrysset sør oktober  2024

  • Her arbeides det for å legge det til rette for den nye hovedsykkelveien og sykkelbru. Det er utført graving og spunting for å støtte opp grunnen og Skanska arbeider nå med bygging av støttemur som skal holde sykkelveien på plass.
  • Arbeidene med ny trase for vann- og avløp for Bærum kommune fortsetter med graving, pigging og sprengning ut 2024.
  • Foran Arnstein Arnebergsvei 28 klargjøres det for boring av rør for VA-ledninger under E18 og frem til Philip Pedersens vei på andre siden. Arbeidene er planlagt å starte opp i månedsskiftet oktober/november 2024 og vil foregå frem mot jul 2024.
Sist oppdatert:

Status på arbeidene