Anleggsarbeidene mellom Fornebukrysset og Strand tar sommerferie fra og med torsdag i uke 28 (11. juli) til og med tirsdag i uke 30 (23. juli), med unntak av tunnelboremaskin som graver ut ny vann- og avløpstunnel under E18 fra Strand og mot Holtet. Denne vil være i arbeid ut uke 29.

Arbeidet omfatter bla. en del av Høviktunnelen, Stabekklokket, Vestre lenke og gang- og sykkelveger. Byggetid aug. 2023-2030. Leverandør: Skanska Norge AS

Anleggsområdet ved Stabekk/Oksenøyveien mai/juni 2024
Anleggsområdet ved Stabekk/Oksenøyveien mai/juni 2024 Foto: Foto: Weam Tesfazghi Weldegabrail / Statens vegvesen

Offisiell anleggsstart på entreprise E102 Fornebukrysset-Strand var 4. september 2023.  Det vil pågå anleggsarbeider på strekningen fram til januar 2030.

Kartskissen viser kontraktsområdet for Fornebukrysset-Strand
Kartskissen viser kontraktsområdet for Fornebukrysset-Strand Illustrasjon: Aas-Jakobsen AS

Dette skal vi bygge

Entreprisen/kontrakten omfatter blant annet;

  • 2 km ny E18 (2x3 felt). Ett felt i hver retning gjennom Høviktunnelen blir sambruksfelt for kollektiv og tungbil
  • 2 km ny lokalvei mellom Fornebu og Strand/Gjønnestunnelen (Vestre lenke)
  • 0,4 km ny lokalvei ved Strand
  • 2,2 km ny hovedsykkelvei langs ny E18
  • gang- og sykkelveier
  • ca 440 meter av Gjønnestunnelen (to-løps)
  • Ca 650 meter av Høviktunnelen (to-løps)
  • ca 60 større og mindre konstruksjoner, bla Stabekklokket, 1,4 km støttemur, 12 bruer, 3 tekniske bygg

Anleggsarbeid som pågår nå

 

Grendehustomta/Vestre lenke

Den nye veiforbindelsen til Fornebu (Vestre lenke – ny Oksenøyvei) skal stå ferdig i 2029. På sørsiden av Grendehustomta blir det gang- og sykkelvei. Når anleggsperioden er over, vil Grendehustomta være klar for etablering av boliger og offentlige bygg.

Status juli 2024

  • Det pågår forberedende anleggsarbeid for det som skal bygges senere. Gamle rør for vann- og avløp skal være skiftet ut i løpet av september 2024, høyspentkabler legges om, og grunnen er nå ferdig stabilisert med kalksement. I midten av januar 2024 startet Skanska å fylle på med masser av stein. Dette arbeidet vil pågå i lengre tid – mest sannsynlig ut 2026. Arbeidene med bygging av ny Oksenøyvei starter rett etter sommerferien 2024..
Grendehustomta juni 2024.
Grendehustomta juni 2024. Foto: Skanska Norge AS

Nedre Stabekk

I dette området skal framtidens E18 gå under lokk (Stabekklokket). Over lokket skal det bygges ny lokalvei fra Strand til Fornebu (del av Vestre lenke). Her bygges også ny hovedsykkelvei parallelt med lokalveien.

Status juli 2024:

  • Skanska har midlertidig lagt om Michelets vei mot Oksenøyveien for å gjøre det tryggere for myke trafikanter. Veien går under anleggsbrua i området for å unngå situasjoner der myke trafikanter og anleggsmaskiner krysses. Omleggingen vil vare i rundt fire år (2027).
  • Ved Michelets vei er Skanska i mål med å montere støyskjerm, og området her ble tilbakestilt i mai.
Ferdigstilt støyskjerm april - mai 2024
Ferdigstilt støyskjerm april - mai 2024
  • I midten av desember 2024 ble østgående løp av E18 lagt om midlertidig. I forkant av dette ble det tatt ut fjell inntil Michelets vei. Deler av Stabekklokket skal bygges der det østgående løpet av E18 lå fram til midten av desember 2024. Den midlertidige omleggingen av E18 ble gjort for å gi plass til grunnarbeidet og betongarbeidet for Stabekklokket. Grunnarbeidene er nå ferdigstilt og betongarbeidene er startet.
  • I området som kalles Øya (mellom østgående og vestgående E18 utenfor Riiser Larsens vei) er Skanska i mål med å fjerne fjell, grave ut og fundamentere. Dette er også forberedende arbeider for Stabekklokket, og betongarbeidene er i gang.
Stabekklokket juni 2024.
Stabekklokket juni 2024. Foto: Skanska Norge AS

Strand  

I framtiden vil ny E18 gå i Høviktunnelen. I tillegg vil lokalveien (fylkesvei) gå i tunnel mellom Strand og Gjønnes (Gjønnestunnelen). Det skal også bygges ny lokalvei og ny hovedsykkelvei over Strand. 

Statens vegvesen har i april lagt frem nytt forslag om et forenklet Strandlokk, les mer om dette her:  Vegvesenet går for forenklet Strandlokk 

Forslaget er fr tiden til behandling i Bærum kommune, saksgang og fokumenter finner du her: Dokument 24/97902 - Endring av reguleringsplan for E18 korridoren fra Lysaker til Ramstadsletta mm på Strand 1. gangs behandling | Bærum kommune (baerum.kommune.no)

Vil du varsles før sprengning i tunnel? 

25. april 2024 ble en milepæl i prosjektet nådd da vi fyrte av første salve for tunneldriving på Strand. I den forbindelse er det etablert en egen kanal for varsling av sprengning i tunnel. Her kan du registrere deg. For sprengning i dagen gjelder fortsatt https://nabovarsling.no/E18vk.

Status juli 2024:

  • Skanska har siden høsten 2023 gravd og sprengt ned til tunnelpåhugg for Høviktunnelen og Gjønnestunnelen. Noe sprengningsarbeid i dagen på Strand fortsetter utover i 2024.
  • 25. april startet selve tunneldrivingen. Skanska skal drive 470 meter av Høviktunnelen i retning Ramstadsletta og 360 meter av Gjønnestunnelen i retning Gjønnes. Arbeidene vil pågå frem til høsten 2026, og innebærer sprengning, pigging, boring og injeksjon. Etter dette fortsetter arbeidene inne i tunnelen med grøfting, vegbygging og tunnelinnredning frem til tunnelene skal stå ferdig. Støyet fra arbeidet vil bli mildere etter hvert som arbeidet beveger seg innover i tunnelene.
  • Etter sommerferien starter Skanska opp døgnkontinuerlig tunneldriving på Strand (fra og med uke 31) – mandag til og med lørdag. Arbeidene skal tilpasses inne i tunnelen slik at de mest støyende operasjonene foregår i tidsrommet 07-23. Det må allikevel forventes noe aktivitet i og utenfor tunnelen gjennom døgnet. Det blir da i hovedsak arbeid man på forhånd ikke kan forutse og/eller planlegge. Skanska skal etterstrebe å gjøre så lite som mulig på natt, og vil gå gjennom rutiner for dette.
  • Etter sommerferien 2024 starter arbeidet med større betongkonstruksjoner i forbindelse med trau- og portalbygging for Høvik- og Gjønnestunnelen.
  • Skanska jobber med å tette byggegropa for tunnelene (injeksjon med sementblanding som skal vanntette sprekker i berget) og med spunting som må til for å holde massene på plass. Arbeidet med injeksjon og spunting skal sikre at grunnvannsstanden ikke synker under berguttakene.
  • Bergskjæringene sikres fortløpende med bolter, sprøytebetong og nett. Det meste av steinmassene kjøres via anleggsbruene i retning Fornebu der de skal brukes til oppfylling.
  •  Resten blir kjørt til Viken Miljøpark AS (VIMAS).
    Strand tunnelpåhugg juni 2024
    Strand tunnelpåhugg juni 2024. Foto: Skanska Norge AS
  • Ved Holtet er Skanska i gang med å avdekke fjell og ta ut løsmasser ved boring og sprenging. Arbeidene er knyttet til ny trasé for vann og avløp, og er planlagt ferdigstilt ca oktober 2024.
Arbeid med vann- og avløp, Holtet juni 2024.
Arbeid med vann- og avløp, Holtet juni 2024. Foto: Skanska Norge AS


Fornebukrysset 

Ved Fornebukrysset skal det gjøres tilpasninger for å sikre god trafikkflyt og -sikkerhet. Blant annet skal påkjøringsrampen til E18 fra Ring 3 (Granfosstunnelen) i retning Sandvika flyttes ned i betongtrau. Flyttingen vil gi plass til bygging av bruer og støttemurer, i tillegg til ny hovedsykkelvei og sykkelbru over Fornebukrysset som er planlagt ferdig i løpet av 2028.

Status Fornebukrysset nord juli 2024:                          

  • Skanska forbereder trafikkomlegging fra Ring 3 (Granfosstunnelen) ut på E18 mot Sandvika. Dette omfatter blant annet graving og fylling av steinmasser for å tilrettelegge adkomst og anleggsområde. Skanska har boret peler for en ny midlertidig bru på E18. Når brua er ferdig støpt, skal det bygges omkjøringsvei og trafikken settes på her ila august 2024.
  • Arbeidet med ny trase for vann- og avløp har pågått siden oppstart i august 2023, og vil fortsette forbi Philip Pedersens vei 1-7 fra og med høst 2024. Arbeidet kan i noen perioder påvirke framkommelighet og parkering, men det vil hele tiden være mulig å passere med bil, utrykningskjøretøy og varetransport.
Midlertidig vei, Fornebukrysset nord juni 2024
Midlertidig vei, Fornebukrysset nord juni 2024. Foto: Skanska Norge AS

Status Fornebukrysset sør juli 2024

  • Her arbeides det for å legge det til rette for den nye hovedsykkelveien og sykkelbru. Det arbeides også med ny trase for vann- og avløp for Bærum kommune. Nye fjernvarmeledninger er lagt ferdig. Det pågår graving, pigging og sprengning for vann- og avløpsgrøften, samt bygging av støttemur som skal holde sykkelveien på plass. Det utføres også spunting for å støtte opp grunnen. I perioden frem til høsten 2024 blir det mye støyende anleggsarbeid tett på Arnstein Arnebergsvei 28 og 30.
Fornebukrysset sør, bilde tatt i juni 2024.
Fornebukrysset sør, bilde tatt i juni 2024. Foto: Skanska Norge AS
Sist oppdatert:

Status på arbeidene