Gjønnestunnelen
Gjønnestunnelen er en ny vegforbindelse i tunnel mellom Gjønnes og E18 ved Strand med videre forbindelse til Fornebu.
15. januar ble det holdt nabomøte i Gjønneshallen med gjennomgang av de kommende planene for anleggsarbeid i 2025. Presentasjonen fra nabomøtet finnes her: Nabomøte 15.01.2025
Status for arbeidet
16. mai 2024 skrev Statens vegvesen under byggekontrakt med OHLA. Kontrakten har en anslått prislapp på 1,84 mrd. kroner.
Anleggsarbeidet for Gjønnestunnelen startet 19. august. I desember startet arbeidet med selve tunnelen og etablering av byggegrop. Det ga omlegging av vei og rundt 30 færre parkeringsplasser ved Gjønnes T-banestasjon.
Frem mot sommeren 2025 vil det jobbes med å etablere en byggegrop ned til tunnelen. For å gjøre denne jobben, må grunnen rundt forsterkes og det må sprenges og pigges ned fast fjell. Det blir betongarbeider med injeksjon for å forsterke grunnen ved det som blir tunnelportalen. De første hundre meterne av tunnelen vil være i betong før man borer og sprenger resten av tunnelen. Det vil medføre støyende arbeider på dagtid med spunt, injeksjon, utgraving inkludert pigging og sprengning.
Fra mars vil trafikkbildet igjen endres og vare i ca. to år. Da forsvinner rundkjøringen når man kommer ut av Bekkestutunnelen mot Gjønnes og trafikken går til høyre mot Gjønnes T-banestasjon. Dette gjøres for å ferdigstille byggegrop og etter hvert oppstart av tunnel.
Massetransport
Massene vi tar ut blir kjørt hovedsakelig til Franzefoss på Steinsskogen og vi kjører da to ruter her: Øst på Bærumsveien/ Fv160 og Nord Fv168. Den andre ruten vi kjører er ut på Gjønnesjordet og nordover på Gamle Ringeriksvei og deretter vest på Fv168. Vi vil unngå å kjøre ut masser når det er skolestart og skoleslutt så langt det lar seg gjøre.
Dette omfatter prosjektet
Prosjektet omfatter prosjektering og bygging av den 1950 meter lange Gjønnestunnelen inkl. lokalveisystem ved Gjønnes (Bærum kommune). Tunnelen er toløps tunnel med tverrsnitt T9,5.
Det meste av tunnelen (1500 meter) inngår i kontrakten for entreprise E105. Dette inkluderer betongtunnel på 100 meter og bergtunnel på 1400 meter. Bygging av de resterende 450 meterne av tunnelen inngår i tilstøtende entreprise E102 Fornebukrysset-Strand. Parsellgrense er rett nord for Høviktunnelen.
I tillegg til tunnelen skal det etableres nytt kryssområde på Gjønnes med tilknytning til Bærumsveien. Arbeidene skal etter planen være ferdig første halvår i 2030.
Møt entreprenøren hver onsdag
Hver onsdag, mellom klokken 13:00 - 16:00, er entreprenør OHLA Norge tilgjengelig i Gjønneshallen for å svare på spørsmål.
OHLA Norges nettsider finner du her: https://www.ohla-norge.no/