Statens vegvesen varsler forslag om endring av reguleringsplan for E18-korridoren Lysaker – Ramstadsletta med tverrforbindelsen Gjønnes-Fornebu.

Områdereguleringsplan for E18 Lysaker-Ramstadsletta ble godkjent av Kommunal- og moderniseringsdepartementet den 8.09.2017.  Statens vegvesen varsler med dette at vi fremmer et planforslag jf. pbl § 12-14 for endring av deler av områdereguleringsplan for «E18-korridoren Lysaker-Ramstadsletta med tverrforbindelsen Gjønnes-Fornebu», planID E32014012 i Bærum kommune. 

Hva er en hensynssone? 

Hensynssonen er et bestemt område rundt Høviktunnelen og Gjønnestunnelen der det er strenge regler for bygging og grunnarbeid, dette for å beskytte tunnelen mot skader og sikre stabiliteten. Tiltak og arbeid som kan påvirke tunnelen må varsles og godkjennes av Statens vegvesen, og Bane Nor der det er relevant.  At hensynssonen blir redusert betyr at færre eiendommer berøres av dette kravet.

Beskrivelse av endringene - hovedtrekk

Formålet med endringen er å endre plankartet som gjelder Gjønnestunnelen og Høviktunnelen. Tunnelformål (SV-T) og hensynssone tunnel (H190) er i hovedsak tegnet bredere i plankartet enn det som følger av planbestemmelsene. Endringen innebærer at tunnelformål med hensynssoner i plankartet i hovedsak blir redusert i omfang, og at færre eiendommer blir berørt av planen.

Ved vestre portalsone for Høviktunnelen er avgrensning av tunnelformål med hensynssoner også justert med bakgrunn i dispensasjon for Høvikveien 2B – plassering av portalpumpestasjon, arkivsakID 23/9803 .

Kartet viser avgrensningen av planområde.
Kartet viser avgrensningen av planområde. Illustrasjon: Statens vegvesen

Endringen av plankartet innebærer videre at kombinert formål veg/jernbane i tunnel (SKF-T) kun omfatter området der Gjønnestunnelen krysser over eksisterende jernbanetunnel. Jernbaneformål med sikringssone i reguleringsplan for nytt dobbeltspor Lysaker-Sandvika vil bli videreført frem til ny formålsgrense for kombinert veg/jernbane i tunnel (SKF-T). Videreføringen av jernbaneformålet tas som en endring av reguleringsplan for nytt dobbeltspor Lysaker-Sandvika, planID 2005002.

Skissen nedenfor viser området med kombinert formål veg/jernbane som omfattes av endringene i de to reguleringsplanene.

Grønt omriss viser kombinert formål veg og jernbane i tunnel (SKF-T) i gjeldende regulering. Ny avgrensning for kombinert formål SKF-T er markert med grå/hvit skravur.
Grønt omriss viser kombinert formål veg og jernbane i tunnel (SKF-T) i gjeldende regulering. Ny avgrensning for kombinert formål SKF-T er markert med grå/hvit skravur. Illustrasjon: Statens vegvesen

Planprosess

Oppstartsmøte om planendringen/rettingen av plankartet ble gjennomført 23. august 2024. Referat fra oppstartsmøtet finner du på Bærum kommunes hjemmesider Søk i plan- og byggesaker fra 2015 - Bærum kommune (ArkivsakID 24/14457).

Det antas at planendringen kan behandles etter § 12-14 andre ledd der kommunestyret kan delegere myndigheten til å treffe vedtak om endringer i reguleringsplan når endringene i liten grad vil påvirke gjennomføringen av planen for øvrig, ikke går utover hovedrammene i planen, og heller ikke berører hensynet til viktige natur- og friluftsområder. Grunnen er at endringen innebærer at tunnelformålet med hensynssoner i plankartet i hovedsak blir redusert i omfang sammenliknet med gjeldende regulering, og at færre eiendommer blir berørt av planen.

Frist for innspill

Har du merknader til reguleringsendringen, kan du sende uttalelse til Statens vegvesen, enten som e-post til firmapost@vegvesen.no eller som brev til Statens vegvesen, Utbygging, Postboks 1010 Nordre Ål, 2605 Lillehammer.  Frist for å sende merknad er 8. mai 2025.

Merknad merkes med: Endring av reguleringsplan E18-korridoren – reduksjon bredde hensynssone tunnel

Ta gjerne kontakt

Dersom du vil ha nærmere informasjon om endringene og planarbeidet, kan du kontakte:

Dokumenter