Nye milepæler nådd gjennom året
Første permanente asfalt, betongarbeid og god fremdrift med Høviktunnelen er noe av det som skjedd i år på delprosjektet Strand – Ramstadsletta.
Året går mot slutten og juleferien nærmer seg. Denne uken var det tid for å samle delprosjektet og markere at nye milepælene nådd denne høsten.
- Det første laget med permanente asfalt for den nye E18 ble i høst lagt på Ramstadsletta. Her vil den vestgående trafikken på flyttes over allerede høsten 2025.
- Halvparten Ramstadsletta bru er ferdigstilt, med storstøp utført i september. Den andre halvdelen av broen vil bli bygget i 2026, når trafikken i vestgående retning flyttes inn på anleggsområdet. Broen skal bli lokalvei med gang- og sykkelvei over nye E18.
- I desember ble også arbeidet med ny vann- og avløpstrasé i Sandviksveien fullført, og veien åpner igjen for trafikk lørdag 21. desember.
- Høviktunnelen har nå passert 1000 meter i hvert av tunnelløpene i retning Strand. I østgående løp er også 150 meter av betongtunnelen ferdig, inkludert 35 meter vanntett støp i bergtunnel. Tunnelarbeidet er godt i rute. Vestgående løp i Høviktunnelen planlegges åpnet våren 2027, og tunnelen planlegges åpnet for trafikk i begge retninger i løpet av sommeren 2028.
-
Bilde 1 av 5: Milepælene ble markert med kake på entreprenør Skanskas anleggskontor på Ramstadsletta. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen -
Bilde 2 av 5: Ramstadsletta bru. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen -
Bilde 3 av 5: Anleggsområdet med inngang til den nye Høviktunnelen. Foto: Karoline Rage / Statens vegvesen -
Bilde 4 av 5: Bilde fra Høviktunnelen. Bildet er fra et internt gjennomslag i østgående løp av tunnelen. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen -
Bilde 5 av 5: Utsikt fra Ramstadsletta bru. Bildet er tatt før første asfaltlag ble lagt. Foto: Karoline Rage / Statens vegvesen