Første permanente asfalt, betongarbeid og god fremdrift med Høviktunnelen er noe av det som skjedd i år på delprosjektet Strand – Ramstadsletta.

E18 Vestkorridoren, Ramstadsletta - Strand. Video som oppsummerer noen av de viktige milepælene nådd i 2024.

Året går mot slutten og juleferien nærmer seg. Denne uken var det tid for å samle delprosjektet og markere at nye milepælene nådd denne høsten.

  • Det første laget med permanente asfalt for den nye E18 ble i høst lagt på Ramstadsletta. Her vil den vestgående trafikken på flyttes over allerede høsten 2025.
  • Halvparten Ramstadsletta bru er ferdigstilt, med storstøp utført i september. Den andre halvdelen av broen vil bli bygget i 2026, når trafikken i vestgående retning flyttes inn på anleggsområdet. Broen skal bli lokalvei med gang- og sykkelvei over nye E18.
  • I desember ble også arbeidet med ny vann- og avløpstrasé i Sandviksveien fullført, og veien åpner igjen for trafikk lørdag 21. desember.
  • Høviktunnelen har nå passert 1000 meter i hvert av tunnelløpene i retning Strand. I østgående løp er også 150 meter av betongtunnelen ferdig, inkludert 35 meter vanntett støp i bergtunnel. Tunnelarbeidet er godt i rute. Vestgående løp i Høviktunnelen planlegges åpnet våren 2027, og tunnelen planlegges åpnet for trafikk i begge retninger i løpet av sommeren 2028.