Nå starter arbeidene med selve byggegropen til nye Gjønnestunnelen, i tillegg til at terrenget på oversiden skal forsterkes.

Kartet viser endringene beskrevet i teksten fra flyfoto.
Kart over det nye trafikkmønsteret på Gjønnes. Illustrasjon: OHLA Norge

Denne uken legges veien på Gjønnes om på nytt.  Da forsvinner rundkjøringen når man kommer ut av Bekkestutunnelen mot Gjønnes og trafikken vil gå til høyre mot Gjønnes T-banestasjon. Dette gjøres for å ferdigstille byggegrop og deretter klargjøre for oppstart av selve Gjønnestunnelen.

Endringen iverksettes torsdag eller fredag morgen, avhengig av hvor lang tid etableringen av omleggingen tar. Arbeidet er koordinert med tunnelvask og nattestengt Bekkestutunnel.

Slik blir det nye trafikkmønsteret, endringen vil vare i rundt to år:

  1. Bærumsveien til og fra Bekkestutunnelen ledes via Gjønnesjordet og midlertidig rundkjøring (MRk1)
  2. Ett kjørefelt stenges på lokalveg mellom Høvikveien og Bekkestua sentrum i forbindelse med graving av grøft
  3. Gang- og sykkelbro over Bærumsveien v/bussholdeplasser, samt gang- og sykkelveg over Høvikveien vil fortsatt fortsatt stengt. 
  4. Vestgående bussholdeplass "Gjønnes" i Bærumsveien holdes fortsatt stengt.

Gjønnestunnelen i Bærum kommune blir en ny fylkesvegforbindelse mellom Gjønnes og E18. Den skal avlaste Bekkestua og Stabekk for gjennomgangstrafikk, og vil knytte sammen Fornebu og området nord for E18. Tunnelen skal flytte trafikken under bakken, gi bedre trafikkflyt, fremkommelighet for kollektivtrafikken, og redusere støy- og støvproblemer. Arbeidene skal etter planen være ferdig første halvår i 2030.