En rekke med åtte meter høye betongsøyler har reist seg på Ramstadsletta. Nye E18 vil få det som trolig er landets høyeste støyskjermer.

Prosjektleder i Skanska Norge AS, Eilev Lilleland, og teknisk byggeleder i Statens vegvesen, Terje Nystrøm står med betongsøylene som blir den nye støyskjermen.
Prosjektleder i Skanska Norge AS, Eilev Lilleland, og teknisk byggeleder i Statens vegvesen, Terje Nystrøm. Foto: Eirik Natlandsmyr / Statens vegvesen

Hver søyle veier rundt 10 tonn, og er produsert i Forsand av Norsk spennbetong AS. Nå er de fraktet fra Vestlandet til Vestkorridoren, og montert langs det som bli nye E18. Mellom de 8 meter høye søylene er det støpt en 3,2 meter høy vegg. Den øvre delen vil bestå av skjermelementer i stål.

– Dette er trolig den høyeste støyskjermen som er bygget i Norge, vi kjenner i hvert fall ikke til at det er bygget noen høyere, forteller prosjektleder i Skanska Norge AS, Eilev Lilleland.

Den nedre delen av støyskjermen vil fungere som støttemur mot terrenget, men den øvre delen vil helle inn mot E18. Det gir bedre skjerming, men også at skjermen vil kaste mindre skygge mot omgivelsene utenfor.  

Byggingen av støyskjermen langs vestgående løp startet i april, og alle betongarbeider vil være ferdigstilt innen utgangen av september 2024, men stålkomponentene og ferdigstilling av skjermen skjer i mars 2025.

Testprosjekt for mer bærekraftig betong

En liten del av skjermen er støpt med SiGS-betong (Silika Green Stone), og er en del av en klimapilot i samarbeid med Sintef. Dette er betong laget av et biprodukt av silikomangan-produksjon, som brukes i stål.

– Nå skal vi teste ut hvordan betong med dette materialet fungerer i vegprosjekter, om dette over tid fungerer like godt som betong laget med naturstein. Mer gjenbruk av biprodukter fra annen industri vil være med å bidra til mer bærekraftig vegbygging.

Les mer: Bærekraft, klima og miljø på E18 Vestkorridoren

Tilsvarende skjerm på sørsiden med solceller

Senere i prosjektet vil tilsvarende støyskjermer bygges på motsatt side, mot sør. Planen er at disse skal opp i 2026/27, og være dekket med solcellepanel. Målet er et disse i tillegg til å skjerme omgivelsene for støy, også kan være med å forsyne den nye veien med strøm.